Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. august 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Næbmundede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kristoffer Hansen
Hvilken bleggrøn blomstertæge på strandmalurt? (Læst 85 gange) Postet d. 12-08-18 kl. 22:32
Denne blomstertæge blev fundet på strandmalurt på Stigeø, Odense 12/8 2018. Den måler 3,0 mm. Kan nogen sætte navn på?

Hvilken bleggrøn blomstertæge på strandmalurt? (Denne blomstertæge blev fundet på strandmalurt på Stigeø, Odense 12/8 2018. Den måler 3,0 mm. Kan no)
Foto: Kristoffer Hansen
Besvar | Kommentér

Thomas Holm

Svaraktivitet:

(22)
#1 Svar postet d. 12-08-18 kl. 23:05. Emne: Hvilken bleggrøn blomstertæge på strandmalurt?
Hej Kristoffer

Størrelse og fundsted taget i betragtning er det sandsynligvis Europiella sp.

De skal genitaliebestemmes for at komme til art.

Men vent og se, hvad Werner har at sige.

Mvh. Thomas

Besvar | Kommentér

Werner Meng

Svaraktivitet:

(6526)
#2 Svar postet d. 13-08-18 kl. 11:06. Emne: Hvilken bleggrøn blomstertæge på strandmalurt?
Vi kommer ikke tættere på end Europiella sp.

M.v.h. Werner

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kristoffer Hansen
#3 Kommentar postet d. 13-08-18 kl. 20:42. Emne: Hvilken bleggrøn blomstertæge på strandmalurt?
Tak til Thomas og Werner

Jeg kan godt se, at de er meget lig hinanden Europiella-arterne og de er desuden uhyre variable i tegningerne. Jeg lader den blive ved Europiella sp.

Besvar | Kommentér

Kristoffer Hansen
#4 Kommentar postet d. 13-08-18 kl. 20:56. Emne: Hvilken bleggrøn blomstertæge på strandmalurt?
Nu har jeg kigget på Europiella-arternes biologi og det er jo kun Europiella decolor, der lever på strandmalurt. Derfor vover jeg pelsen og taster den som Europiella decolor. Chancen for jeg tager fejl er jo helt minimal.

Besvar | Kommentér

Thomas Holm
#5 Kommentar postet d. 13-08-18 kl. 21:23. Emne: Hvilken bleggrøn blomstertæge på strandmalurt?
Tja,- hvis jeg må citere Lars Skipper, så skriver han i blomstertægebogen:

"Kan kun med sikkerhed adskilles på udseendet af hannes genitalier. Pga. overlap i størrelse og farvetegninger anbefales det, at der for alle tre Europiella-arters vedkommende iagttages/indsamles en serie dyr."

Og for E. albipennis vedkommende, lever den jo også langs kysterne. Så muligheden for at den har sat sig på en Strandmalurt, er jo tilstede.

Måske blomstertæge-knepperi, men alligevel.

Mvh. Thomas

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator