Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Luciano Zolezi
Hvilken fugl? (Læst 719 gange) Postet d. 14-08-18 kl. 17:13
Hej, jeg fik besøg af denne fugl i min stue (karrebæksminde idag kl 16). Kan i oplyse mig om hvad det er for en fugl? Jeg fik den heldigvis ud igen, uden den store dramatik ☺

Hvilken fugl? (Hej, jeg fik besøg af denne fugl i min stue (karrebæksminde idag kl 16). Kan i oplyse mig om hvad de)
Foto: Lz
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Michael Winther

Svaraktivitet:

(61)
#1 Svar postet d. 14-08-18 kl. 17:20. Emne: Hvilken fugl?
Det er en Spurvehøg

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Luciano Zolezi
#2 Kommentar postet d. 14-08-18 kl. 17:36. Emne: Hvilken fugl?
Ok, tak for svar. Jeg havde kigget lidt på spurvehøgen inden jeg skrev, men så at den havde et lysere bryst. Denne var stort set ens brun over det hele. Er det fordi den endnu ikke var færdigudviklet?

Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(417)
#3 Svar postet d. 14-08-18 kl. 17:39. Emne: Hvilken fugl?
Ja, det er en ungfugl fra i år.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#4 Svar postet d. 14-08-18 kl. 18:17. Emne: Hvilken fugl?
Uha nej, det er ikke FORDI det er en ungfugl, at den er brun ´stort set over det hele´

Langt de fleste juvenile Spurvehøge ER nemlig lyse på undersiden, men en sjælden gang ses de såkaldte ´negerhøge´ (undskyld mit politisk ukorrekte kælenavn til denne sjældne variation. Som forsvar kan jeg sige at jeg opfandt betegnelsen for mere end 30 år siden, og dengang var det n***** som var politisk ukorrekt, ikke ´neger´).

Disse er næsten ensfarvet rustbrune på undersiden, og de sædvanlige tværstriber så brede, at de især på brystet flyder sammen, og giver et generelt mørkt helhedsindtryk.

Jeg kunne se at det drejede sig om en *****høg, da jeg så det mørke hoved, hvor det knaldgule øje stikker meget mere ud, end i de normale ungfugles lysbrogede hoved.

Tilykke med den sjældne gæst, blot ærgeligt at du ikke fik fotodokumenteret undersiden også, så læsere af siden her kunne få et fuldt indtryk af en *****høg ung han (størrelse og proportioner viser at det var en han), som er endnu mørkere, end tilsvarende variation hos unge hunner.

Peter

Besvar | Kommentér

Luciano Zolezi
#5 Kommentar postet d. 14-08-18 kl. 18:31. Emne: Hvilken fugl?
Jeg tog et billede mere, men ved ikke om det siger noget mere

Hvilken fugl? (Jeg tog et billede mere, men ved ikke om det siger noget mere)
Luciano Zolezi har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#6 Svar postet d. 14-08-18 kl. 18:35. Emne: Hvilken fugl?
Tak, men undersiden er heller ikke synlig her.

Virkelig godt at du fik set denne sjældne variation, som jeg gætter på kun forekommer i meget lave procenttal, eller sågar i promiller!

Besvar | Kommentér

Luciano Zolezi
#7 Kommentar postet d. 14-08-18 kl. 18:49. Emne: Hvilken fugl?
Uden af have nogen som helst forstand på det, så er den fugl som ligner den mest når jeg googler rovfugle på nettet en dværgfalk. Både hovedet og især farverne på bugen ligner den meget, men fjerdragten er anderledes

Besvar | Kommentér

ole sørensen
#8 Kommentar postet d. 14-08-18 kl. 18:59. Emne: Hvilken fugl?
@Peter....vil en sådan fugl “blive normal” i voksen fjerdragt ?

Med venlig hilsen Ole

(Som synes det er så fint, med alt det nye man kan lære, af de, som ved så meget...)

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#9 Svar postet d. 14-08-18 kl. 20:03. Emne: Hvilken fugl?
Luciano, ja unge Dværgfalke kan have meget brede længdestriber på undersiden, og derfor virke ensfarvet mørkbrune på afstand, eller på dårlige fotos.

Vores falkearter har dog alle meget mørke øjne, modsat Spurvehøgens gennemborende gule øjne.

Ole, tak for de pæne ord

Ja, det kunne være interessant at se om de juvenile, meget mørke Spurvehøgehanner bliver til de ligeledes meget sjældent forekommende UALMINDELIGT røde adulte hanner.

Når jeg skriver UALMINDELIGT røde adulte hanner, tænker jeg på hanner hvis rustfarvede tværstriber på store dele af undersiden er flydt sammen, og giver fuglen et næsten rustfarvet look fra kinder og strube helt ned til nederste del af bugen.

Sådan en fugl har jeg set i præpareret stand et par gange, og som fotografi af levende fugl næppe mere.

Har selv engang købt en ældre udstopning af en sådan ekstremt rød adult Spurvehøgehan.

Foreviste den på Zoologisk Museum (som det hed dengang), hvor selveste Niels Krabbe først var skeptisk mht artstilhørsforholdet(!), men han gav sig selvfølgelig efter at vi beså museets magasiner, hvor INTET Spurvehøgeskind dog matchede mit individ i farveintensitet....

Beviset for min teori, en *****høg i fældning fra juvenil til adult dragt, har jeg dog aldrig set

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator