Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henry Nielsen
Pletsyge på Stor Konval er måske en Aureobasidium? (Læst 194 gange) Postet d. 17-08-18 kl. 14:14
Har et par dårlige billeder af pletter på en tør og syg storkonval fra sidste måned. Pletterne er så sære, at de måske kan artsbestemmes?

Lars Thomas er kommet med en mulighed, da jeg viste billederne i forum om galler og miner. - se linket HER

Men jeg kan ikke finde meget på internettet om Dothioracéen Aureobasidium microstictum. Er det sådan én?

hilsen fra Henry

Pletsyge på Stor Konval er måske en Aureobasidium? (Har et par dårlige billeder af pletter på en tør og syg storkonval fra sidste måned. Pletterne er så)
Foto: Øster Prisskov den tiende juli 2018
Besvar | Kommentér

Hans Henrik Bruun

Svaraktivitet:

(8)
#1 Svar postet d. 09-09-18 kl. 15:07. Emne: Pletsyge på Stor Konval er måske en Aureobasidium?
Hej Henry

Jeg synes udpræget det ligner gamle forvitrede æcidiesori ("skålrust") af rustsvampen Puccinia sessilis, omend vi ikke er så tæt på objektet på dine fotos. Den har i så fald haft orange sporer en gang. Arten går på alle convallariaceer i bred forstand (også firblad) samt en masse gøgeurter.

vh / Hans Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator