Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Palle Frejvald
Gode råd til fotografering af flagermus søges (Læst 1321 gange) Postet d. 04-05-08 kl. 08:04
Hej

Jeg har brugt en aften på at få et enkelt sløret billede af en flagermus, plus en masse billeder af ingenting. Det er meget svært at få noget i apparatet, synes jeg.

Problemet er at de flytter sig hele tiden, ikke i rette linjer, og slet ikke tilbage til samme sted. Og så mangler der samtdig lys når de er fremme.

Er der nogen som har erfaringer og gode råd?

Kommentér

Jens Stolt
#1 postet d. 13-05-08 kl. 08:13. Emne: Gode råd til fotografering af flagermus søges
Jeg har ingen erfaring med flagermusefotografering, men jeg har en forestilling om, hvordan det kan gøres.

Man bliver nødt til at have noget blitz.

evt strobes.

Så indstiller man manuelt kameraet til det kan tage fx et blad på 5 meters afstand.

Og så skyder man ellers løs.

Problemet bliver nok at fange dem med telen i tusmørket og nå at stille skarpt.

Evt kan man køre på manuelt fokus.

Der er lavet nogle serier, hvor man blitzede i intervaller og havde kameraet stående åbent i fx 10 sek.

Det kan man jo også prøve: Lad kameraet stå åbent og så prøve at skyde dem med blitzen.

Kommentér

Palle Frejvald
#2 postet d. 13-05-08 kl. 19:53. Emne: Gode råd til fotografering af flagermus søges
Hej Jens

Tak for svaret. Jeg havde næsten opgivet at få et.

Jeg kan se at det vil kræve en del ekstraudstyr, hvis jeg skal være bare en smule heldigere.

Men jeg tror jeg vil forsøge med et åbent kamera og så lade blitzen styre eksponeringstidspunktet. Det er vel det du foreslår? Og så håbe på at der ikke går for lang tid før en flagrende mus kommer det rigtige sted hen.

Kommentér

Jens Stolt
#3 postet d. 13-05-08 kl. 20:08. Emne: Gode råd til fotografering af flagermus søges
så prøver man bare igen.

Det kan der godt gå en aften med.

Kommentér

Jens Stolt
#4 postet d. 13-05-08 kl. 20:10. Emne: Gode råd til fotografering af flagermus søges
Du kan jo fx peje kameraet op i luften hvor de flyver, med fornuftige indstillinger. Og så stå med blitzen i hånden. Når der kommer en mus, fyrer du den af.

når der ingen kommer, sletter du billedet og prøver igen.

Kommentér

Palle Frejvald
#5 postet d. 13-05-08 kl. 20:49. Emne: Gode råd til fotografering af flagermus søges
Hej Jens

Ja, slette er ikke noget problem, det er det letteste

Jeg må se om ikke de to mus dukker op igen. De har været her hver aften indtil nu. Men at forudse hvor de vil flyve er ganske umuligt.

Lidt kombinationer af dine råd vil jeg forsøge mig med, måske det alligevel kan lykkes.

Tak endnu en gang.

Kommentér

Niels Poul Dreyer
#6 postet d. 04-06-08 kl. 23:54. Emne: Gode råd til fotografering af flagermus søges
Dette billede er taget med ETTL Flash F5,6 på Manuel 125 /sek Asa 200.

Jeg stiollede på manuel ca 10 meter og fulgte flagermus og fokuserede manuelt men jeg tog billeder med knabben nede i skumring ca 40 skud på hurtig hastighed

Gode råd til fotografering af flagermus søges (Dette billede er taget med ETTL Flash F5,6 på Manuel 125 /sek Asa 200. 
Jeg stiollede på manuel ca )
Foto: Niels Poul Dreyer
Klik på billedet for original størrelse (700 x 466)
Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator