Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. december 2018

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Nyheder

Poul Ulrik
Bladlustægen Anthocoris minki Dohrn 1860 ny for Danmark (Læst 988 gange) Postet d. 21-08-18 kl. 21:41
Bladlustægen Anthocoris minki Dohrn 1860 ny for Danmark (I dag, den 21. august, gik jeg en tur rundt ved Belvedere i København efter arbejde. Da jeg nåede ti)
Foto: Poul Ulrik
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)

I dag, den 21. august, gik jeg en tur rundt ved Belvedere i København efter arbejde. Da jeg nåede til nogle mindre popler, formentlig Pyramide-poppel (Populus nigra italica), bemærkede jeg en del galler på bladstilkene.

Da jeg sidste år skrev til Carl-Cedric Coulianos i forbindelse med en ny blomstertæge for landet, opfordrede han til, at vi i Danmark kiggede efter en bladlustæge, han for nylig havde fundet i Sverige, som netop lever på Pyramide-poppel på galler af Spiralgallebladlus (Pemphigus spyrothecae) og Pemphigus bursarius.

Med dette i erindringen - og en mistanke om, at de aktuelle galler var forårsaget af Spiralgallebladlus - rystede jeg poppelløvet, og minsandten om der ikke røg en enkelt Anthocoris i bakken! Den lignede umiddelbart en god kandidat til A. minki, så jeg tog den med hjem for at fotografere den. Lidt tjek af billeder på nettet tegnede lovende, så jeg oprettede en tråd her på siden:

- se linket HER

Werner Meng var - som altid - hurtig til at svare og bekræftede glædeligvis min formodning, og han har allerede oprettet arten. Ifølge Carl-Cedric Coulianos er A. minki allerede fundet i flere svenske distrikter fra Skåne op til Västmanland og kendes desuden fra det nordlige Tyskland, så at den også findes i Danmark kan derfor ikke siges at være en overraskelse.

Vh Poul

Kommentér

Lars Thomas
#1 Kommentar postet d. 21-08-18 kl. 21:47. Emne: Bladlustægen Anthocoris minki Dohrn 1860 ny for Danmark
Nice - tillykke. Jeg må vist til at se nærmere på popler med spiralgaller.

Kommentér

Mathias Holm
#2 Kommentar postet d. 22-08-18 kl. 01:25. Emne: Bladlustægen Anthocoris minki Dohrn 1860 ny for Danmark
Tillykke, Poul!

Mvh. Mathias

Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#3 Kommentar postet d. 22-08-18 kl. 19:39. Emne: Bladlustægen Anthocoris minki Dohrn 1860 ny for Danmark
Flot! Målrettet indsats virker!

Og så skal der tjekkes popler med galler!

Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#4 Kommentar postet d. 22-08-18 kl. 20:19. Emne: Bladlustægen Anthocoris minki Dohrn 1860 ny for Danmark
HVA SATAN!....PU og Belvedere (vel DKs bedste sted for nye arter for landet de seneste par år)slår til igen, congrats herfra.

mvh MOKO

Kommentér

Poul Ulrik
#5 Kommentar postet d. 23-08-18 kl. 07:08. Emne: Bladlustægen Anthocoris minki Dohrn 1860 ny for Danmark
Tak skal I ha´

Det er en stor fordel at have en anelse om, hvad man kigger efter, når man finder det rigtige miljø for en given art, og heldigvis er denne bladlustæge jo forholdsvis karakteristisk. Nu bliver det spændende, om arten bliver fundet flere andre steder den kommende tid. Det ville ikke undre.

Vh Poul

Kommentér

Ole Martin
#6 Kommentar postet d. 24-08-18 kl. 08:56. Emne: Bladlustægen Anthocoris minki Dohrn 1860 ny for Danmark
Hej Poul.

Flot ! Du har øje og næse for det, og du finder jo altid noget godt, når vi er i felten sammen.

Vh. Ole

Kommentér

Bo Valeur
#7 Kommentar postet d. 24-08-18 kl. 18:09. Emne: Bladlustægen Anthocoris minki Dohrn 1860 ny for Danmark
Imponerende Poul

Mvh

Bo

Kommentér

Poul Ulrik
#8 Kommentar postet d. 26-08-18 kl. 09:15. Emne: Bladlustægen Anthocoris minki Dohrn 1860 ny for Danmark
Tak, Ole og Bo

Dybbølsbro/Belvedere har været et godt sted at lede efter sjove dyr de seneste år. Der har dog været lidt langt mellem dyrene i løbet af den ekstremt lange, tørre sommer i år, så det er helt rart med normalt vejr igen

Vh Poul

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator