Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Flemming Larsen
Hvilken And (Læst 1002 gange) Postet d. 23-08-18 kl. 18:52
Er der nogen der kan hjælpe mig med at artsbestemme disse to ænder. Billedet er taget den 21. august 2018 ved Birkesø i Lille Vildmose

Hvilken And (Er der nogen der kan hjælpe mig med at artsbestemme disse to ænder. Billedet er taget den 21. august)
Foto: Flemming Larsen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1187)
#1 Svar postet d. 23-08-18 kl. 19:02. Emne: Hvilken And
Det er atlingænder Flemming

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#2 Svar postet d. 23-08-18 kl. 19:09. Emne: Hvilken And
Ja, de adskiller sig fra vores anden lille svømmeand ved deres kontrastrige ansigtstegning, hvor især den lyse ´lorgnet´ (ved næbroden) altid er et sikkert tegn på Atlingand.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Flemming Larsen
#3 Kommentar postet d. 23-08-18 kl. 19:22. Emne: Hvilken And
Tak for svaret, dejligt at lære noget mere

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1187)
#4 Svar postet d. 24-08-18 kl. 11:01. Emne: Hvilken And
Jeg kan tilføje, Flemming, at det er et par gamle andrikker i eklipsedragt, hvor svingfjerene ikke er helt udvoksede endnu - det er ikke unormalt at møde adrikker med ikke helt udvoksede svingfjer i begyndelsen af måneden, men dette er ret sent - kunne de flyve?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Flemming Larsen
#5 Kommentar postet d. 24-08-18 kl. 11:38. Emne: Hvilken And
Jeg ved faktisk ikke om de kunne flyve, for de svømmede rundt sammen med nogle blitzhøns og så skete der det, at en rovfugl dukkede op og både atlingænderne og blitzhønsene søgte beskyttelse og ly mellem sivene.

Besvar | Kommentér

Tim H. Hansen

Svaraktivitet:

(256)
#6 Svar postet d. 24-08-18 kl. 18:11. Emne: Hvilken And
Hej Niels,

Hvordan udelukker du to ungfugle?

Mvh. Tim

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1187)
#7 Svar postet d. 25-08-18 kl. 10:20. Emne: Hvilken And
Hej Tim. Jeg kan ikke se nogle håndsvingfjer, øjentriben er forholdsvis markant, og tertiærene har meget lyse kanter og er helt udviklede. Den bagerste har også typisk mønster og farve som en andrik, mens den forreste, hvad det angår, godt kunne være en ungfugl. Der er bare ingen håndsvingfjer, og det vil en ungfugl have, når tertiærene er helt udviklede. Ungfugle er typisk også lidt anderledes i overfladen af fjerene - svært at forklare med ord.

Jeg turde i øvrigt også først skrive, at det er andrikker, efter at have forstørret billedet helt op og forsikret mig om, at der ingen helt udvoksede håndsvingfjer var at se, da både andrikkerne og ungfuglene varierer en del og kan være svære at skelne fra hinanden, hvis man ikke kan se forvingen eller bugen.

Besvar | Kommentér

Flemming Larsen
#8 Kommentar postet d. 25-08-18 kl. 11:07. Emne: Hvilken And
Jeg bliver lidt nysgerrig når du skriver,at du forstørrede billedet op,fordi det billede, der vises her i tråden,er meget mindre end det billede jeg lagde ind som originalbillede. Kan du se mit originale billede nogen steder?

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#9 Svar postet d. 25-08-18 kl. 12:41. Emne: Hvilken And
Godt spørgsmål fra Tim.

Jeg studsede nemlig selv over de fine, regelmæssige og tydelige længdestriber på brystet, noget som jeg forbinder med juvenile svømmeænder, hvorimod de gamle hanner og hunner i eclipsedragt ofte virker lidt mere ´rodede´ på hals og bryst.

Billedsøgning giver ikke mange (korrekt bestemte) billeder af hverken juvenile, eller eclipsedragter af denne svømmeand.

Denne er dog (se vingetegningen) uomtvisteligt en adult andrik i eclipse:

- se linket HER:

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator