Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mikael Lassen
Hvilken ryle? (Læst 409 gange) Postet d. 25-08-18 kl. 21:35

Kan der sættes navn på denne ryle fra Blåvand i dag?

Tak for hjælpen ;)

Hvilken ryle? (

Kan der sættes navn på denne ryle fra Blåvand i dag?

Tak for hjælpen ;)

)
Mikael Lassen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Karen Thomsen

Svaraktivitet:

(36)
#1 Svar postet d. 25-08-18 kl. 22:15. Emne: Hvilken ryle?
Synes den ligner en Mudderklire men afvent lige svar fra eksperterne.

Mvh Karen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kristoffer Hansen

Svaraktivitet:

(23)
#2 Svar postet d. 25-08-18 kl. 22:16. Emne: Hvilken ryle?
Det er en almindelig ryle pga. sorte tegninger på flanke og bug og næbbet, som er mellemlangt og let buet.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Palle Jensen

Svaraktivitet:

(2017)
#3 Svar postet d. 25-08-18 kl. 22:40. Emne: Hvilken ryle?
Hvid bug - ret korte ben og måske benfarve stemmer vel ikke med alm ryle.

Ligner en fugl der ikke har det særligt godt.

Var den sammen med andre??.

Hilsen Palle

Besvar | Kommentér

Kristoffer Hansen
#4 Kommentar postet d. 25-08-18 kl. 22:49. Emne: Hvilken ryle?
Hvis det ikke er en almindelig ryle. Hvad er det så? Der er nogle tydelige sorte tegninger på bryst og bug, som enten er rester af den sorte bugpletter, fordi fuglen er en ældre fugl i overgangsdragt, eller også er det de sorte pletter som unge almindelige ryler har. Kropsform, næb- og benlængde er da lige i skabet til almindelig ryle. Andre ryler har ikke sort på flanke/bug. Mudderklire har ikke krummet næb og ville vise lys kile ved vingeknoen.

Besvar | Kommentér

Palle Jensen

Svaraktivitet:

(2017)
#5 Svar postet d. 25-08-18 kl. 22:56. Emne: Hvilken ryle?
Ja, hvis du kan se mørke pletter der kan passe med alm ryle, så må jeg jo give dig lidt ret.

Jeg tror måske også at jeg selv ser en rustfarvet tavlet ryg, hvis det er rigtigt, har du jo ret.

Men er benfarven sort ?.

Fleres meninger tak!.

Hilsen Palle

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Søren G. Nielsen

Svaraktivitet:

(424)
#6 Svar postet d. 25-08-18 kl. 23:10. Emne: Hvilken ryle?
Jeg tog den også for en almindelig ryle, der næsten har mistet skjoldet - vel at mærke før nogle af I andre havde svaret. Jeg var og er ikke sikker - derfor svarede jeg ikke.

Vurderingen var alene baseret på det generelle indtryk, næbbets længde/form samt "fornemmelsen" af lidt rester af et bugskjold. Mht farver ser jeg ingen på min skærm - måske lige bortset fra en svag grønlig tone i bevoksningen

Vh Søren

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Mikael Lassen
#7 Kommentar postet d. 25-08-18 kl. 23:19. Emne: Hvilken ryle?

Den gik alene med et par præstekraver, som den virkede lidt mindre end.

Benene var helt sikkert mørke, om de var sorte tør jeg ikke sige pga. modlyset. Bugen virkede meget lys og er egentlig grunden til at jeg lagde den op, da jeg tænkte det kunne være en dværgryle, som jeg ikke har set før i felten.

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#8 Svar postet d. 25-08-18 kl. 23:46. Emne: Hvilken ryle?
Jeg er også på Alm.Ryle, måske en 2k fugl, som ikke anlægger fuld sommerdragt, og som virker hvidere på bugen end en juvenil gør?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Sebastian Klein

Svaraktivitet:

(139)
#9 Svar postet d. 27-08-18 kl. 09:23. Emne: Hvilken ryle?
Når der er rester af sort bugskjold er bestemmelsen ligetil. Det er naturligvis en Almindelig Ryle.

Allerede nu ses enkelte Almindelige Ryler i komplet vinterdragt (måske en promille af alle almindelige ryler), hvor der netop ikke ses bugskjoldsrester. Det er dog ikke tilfældet med denne (vinterdragtsfugle har mere grålig overside), som altså blot har ganske lidt sort snask tilbage på den lyse underside - hvilket er helt normalt.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator