Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Steffen Appelquist
Lampe til makrofotografering (Læst 1142 gange) Postet d. 27-08-18 kl. 20:20
Jeg har et udmærket kamera (Canon EOS 6D), der kan tage hæderlige billeder, når jeg har mellemringe på. Hidtil har jeg kun fotograferet i dagslys.

På mit arbejde har vi en kæmpestor kælder, hvor der ofte forvilder sig kryb ned, men som jeg endnu ikke har taget billeder af.

På Amazon.com kan man få en lampe på en arm til at skrue op i kameraets gevind. (Se venligst vedhæftede). Firmaet sender blot ikke til Danmark.

Jeg håber at kunne få et godt råd her i forummet.

Mvh.

Steffen Appelquist

Lampe til makrofotografering (Jeg har et udmærket kamera (Canon EOS 6D), der kan tage hæderlige billeder, når jeg har mellemringe )
Steffen Appelquist har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1500 x 1500)
Besvar | Kommentér

Hans Myrhøj

Svaraktivitet:

(1)
#1 Svar postet d. 27-08-18 kl. 21:02. Emne: Lampe til makrofotografering
Hej

Her er nogle hjemmesider, mon ikke der er noget du kan bruge.

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen

Svaraktivitet:

(9)
#2 Svar postet d. 27-08-18 kl. 22:00. Emne: Lampe til makrofotografering
Hvis du skal lave doku fotos tæt på er en regulær macro med en form for ringlys monteret i frontlinsen nok bedre da den viste muligvis bliver skygget af objektivet

mvh

Frank

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Troels Holm

Svaraktivitet:

(4)
#3 Svar postet d. 28-08-18 kl. 12:06. Emne: Lampe til makrofotografering
En ringblitz er nem at arbejde med, men giver desværre et meget kedeligt fladt lys helt uden naturlige skyggeforskelle samt underlige ringformede reflekser.

Det kan man afhjælpe ved at afskærme den nederste del af den med sort tape eller papir. Der findes også dyre ringblitz, hvor man kan vælge, hvilke dele af ringen, der skal lyse og justere lysstyrken individuelt.

Det mest naturlige lys får du ved at anskaffe et blitzkabel, så du kan fjerne din normale blitz fra kameraet. Den kan så monteres på en arm, som skal kunne drejes hen foran linsen og helst ovenover linsen. Selv har jeg til feltbrug ofte en teknik, hvor jeg simpelt hen holder blitzen med venstre hånd, som samtidig støtter linsen. Så kan man helt frit styre placering og vinkel. (se f. eks. - se linket HER )

Du kan til makro bruge en ganske lille blitz, da der altid er rigeligt med lys i den til korte afstande. Jeg kan meget anbefale den lille Meike MK300. Den fås for få hundrede kr. til alle seriøse kameramærker, og har både TTL-styring og manuel styring af lysstyrke. Nem at montere eller håndholde.

Noget andet er, at du ofte får langt bedre makrobilleder, hvis du sætter en stor diffusor foran blitzen (som på eksemplet ovenfor).

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Troels Holm
#4 Kommentar postet d. 28-08-18 kl. 12:15. Emne: Lampe til makrofotografering
Når man skal fotografere lidt mørke steder, som f, eks. den kælder, du nævner, kan det være nødvendigt med vedvarende lys i stedet for en blitz for overhovedet at stille skarpt på dyrene.

Nogen har haft gode erfaringer med at montere både fast lys og blitz på arme fastgjort til kameraet. Man kan købe sæt med 2 fleksible arme med blitz og en arm med fast lys.

En googling på "macro flash" vil give dig mange gode ideer.

Besvar | Kommentér

Steffen Appelquist
#5 Kommentar postet d. 28-08-18 kl. 12:32. Emne: Lampe til makrofotografering
Fantastisk flotte billeder på linket

Tak for de rigtig gode svar, Troels, nu har jeg noget at gå efter!

I dit sidste svar står bla.:

"Man kan købe sæt med 2 fleksible arme med blitz og en arm med fast lys."

Denne løsning så jeg for et par dage siden, og så kom jeg desværre bort fra siden. Den så ud ligesom det billede, jeg har vedhæftet, blot med den forskel, at der var 2 og ikke 1 lysgivere på en stang, som var monteret i gevindet under kameraet.

Mvh.

Steffen

Besvar | Kommentér

Lars Thomas

Svaraktivitet:

(6)
#6 Svar postet d. 28-08-18 kl. 12:40. Emne: Lampe til makrofotografering
Man skal også passe på at udstyret ikke bliver for kompliceret og tidskrævende at bruge - så mister man mange billeder, fordi kræene stikker af. Ringblitz kan godt give nogle mærkelige reflekser, især hvis man fotograferer blanke biller og lignende, men det er til gengæld meget hurtigt at arbejde med. Jeg bruger en ringblitz og en mellemring til mit kamera, samt et makroobjektiv. (Lige præcis objektivet har du ikke snakket meget om, og der vil jeg varmt anbefale et specielt makroobjektiv, og ikke bare et almindeligt objektiv med mellemringe. Det giver et bedre resultat).

Lampe til makrofotografering (Man skal også passe på at udstyret ikke bliver for kompliceret og tidskrævende at bruge - så mister )
Lars Thomas har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 388)
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Steffen Appelquist
#7 Kommentar postet d. 28-08-18 kl. 14:31. Emne: Lampe til makrofotografering
Hej Lars

Sikke et flot billede

Jeg er helt uerfaren i dette her, så jeg er nødt til at høre, hvad det er for et specielt makroobjektiv.

Mvh.

Steffen

Besvar | Kommentér

Lars Thomas

Svaraktivitet:

(6)
#8 Svar postet d. 28-08-18 kl. 14:47. Emne: Lampe til makrofotografering
Nu kan jeg se du bruger Canon og jeg fotograferer med Nikon, så jeg ved faktisk ikke hvilke typer makroobjektiver der findes til Canon, udover, at der findes nogle - det bør du næsten tale med en fotohandler om - eller hvis der er en Canon-fotograf med på tråden her. Til Nikon findes der et 60 mm og et 105 mm makroobjektiv. Jeg bruger selv en 60 mm.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#9 Kommentar postet d. 28-08-18 kl. 18:31. Emne: Lampe til makrofotografering
Hej Steffen

Jeg er ikke ret erfaren, så I andre må korrigére endelig det følgende.

Jeg "skyder" mest om natten i UV-lampens skær. I periferien af dette lys synes jeg en pandelampe er uundværlig. Den giver det vedvarende lys, som kameraet kan stille skarpt vha. Det kan også være indbygget i den blitz, du ender med at købe, men pandelampen er bedre. Min macro er 80 mm med autofokus. Det er dog en dyr løsning, og ikke den bedste, hvis man skal helt tæt på. Til gengæld giver den dig større optageafstand og plads til blitz med stor (hjemmelavet) soft-box/diffuser.

Hvis dyret er kølet ned og skydes indendørs, vil det nok være både nemmere og bedre med en kortere brændvidde (som f.eks Lars 60 mm), og autofokus kan spares væk.

Effekten af en given mellemring er desuden større ved kortere brændvidder.

Vh Peter

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator