Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Henrik Højbjerg
Bøger (Læst 322 gange) Postet d. 28-08-18 kl. 09:51
Under eftersøgningen af indigo-rørhat faldt vi over denne fejl, for det er det vel?

Bogen til venstre er Politikens Svampebog.

Den til højre er Danmarks Svampe.

Og svampene ligner overhovedet ikke hinanden.

Er det en kendt fejl?

Jeg formoder at Politikens er den rigtige.

Vh nh

Bøger (Under eftersøgningen af indigo-rørhat faldt vi over denne fejl, for det er det vel?
Bogen til venst)
Niels Henrik Højbjerg har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#1 Kommentar postet d. 28-08-18 kl. 10:22. Emne: Bøger
Jeg vil tro begge billeder er rigtige. Svampe har den kedelige egenskab at de ikke altid ligner hinanden, selvom de er samme art Jeg synes politikens billede er mere typisk for netstokket indigorørhat. Danmarks Svampe viser en mere lys/gul variant, som måske er lidt atypisk, i hvertfald der hvor jeg finder dem, men sådan kan de alstå også se ud.

Besvar | Kommentér

Niels Henrik Højbjerg
#2 Kommentar postet d. 28-08-18 kl. 13:11. Emne: Bøger
tak for svaret.

jeg synes nu stadig at forskellen er FOR stor.

vh nh

Besvar | Kommentér

Anders Østerby
#3 Kommentar postet d. 28-08-18 kl. 13:51. Emne: Bøger
Jo, men virkeligheden passer ikke altid helt til de kasser, vi laver til den.

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#4 Kommentar postet d. 28-08-18 kl. 14:20. Emne: Bøger
Mon ikke den gule i Danmarks Svampe er den, der - i hvert fald af nogen - sommetider kaldes B. luridiformis var. discolor (f.eks. - se linket HER), .. eller iflg. Svampeatlas: Neoboletus luridiformis var. pseudosulphureus

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen
#5 Kommentar postet d. 29-08-18 kl. 10:33. Emne: Bøger
Danmarks Svampe er kendt for at have en del forvrængede farver - se fx. billedet af almindelig orangebæger.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator