Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Jensen
En Larus (Læst 926 gange) Postet d. 29-08-18 kl. 21:04
Jamen man skal slet ikke besidde Mallings Mågebøger, det bliver det faktisk ikke altid nemmere af

Nu har jeg rodet den nye bog igennem en times tid, og jeg er hele tiden usikker - er det bare en Svartbag, eller der er jo også nogle andre muligheder?

Grønne øjne, kødfarvede ben, mørke pletter på hoved og hals, jamen Sølvmåge på vej i vinterdragt?

Kan nogen hjælpe?

Mvh

Peter

En Larus (Jamen man skal slet ikke besidde Mallings Mågebøger, det bliver det faktisk ikke altid nemmere af :-)
Peter Jensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Søren G. Nielsen

Svaraktivitet:

(424)
#1 Svar postet d. 29-08-18 kl. 21:27. Emne: En Larus
Jeg er IKKE mågeeksper, slet ikke! Jeg vil vurdere din fugl til at være en sølvmåge. Næbbet synes ikke kraftigt nok til en svartbag, og jeg vil mene, at øjet er lyst (nok hvidlig iris) og ikke grønt; måske lidt "pixel-snyd". De udfarvede vingefjer er vel heller ikke mørke nok til en svartbag. Alder måske 3k? - altså ikke i sin fulde adulte dragt.

Som nævnt: ikke ekspert - vent på flere svar (fra klogere folk ).

Vh Søren

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1188)
#2 Svar postet d. 30-08-18 kl. 07:34. Emne: En Larus
Søren har ret. Det er en sølvmåge - dog ikke en 3K, men en 4K.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Rune Sø Neergaard

Svaraktivitet:

(69)
#3 Svar postet d. 30-08-18 kl. 16:37. Emne: En Larus
Det er en 3K Sildemåge. For mørk til Sølvmåge. Bemærk udvoksende 3. generationssvingfjer. Hvis det var en 4K-fugl, ville de hvide pletter/spejl på de tilbageværende, ikke-fældede håndsvingfjer være synlige.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#4 Svar postet d. 30-08-18 kl. 17:53. Emne: En Larus
Herligt med dette svar fra Rune, for jeg kunne slet ikke se hvordan en så mørkegrå overside kunne forenes med en Sølvmåge......

En 4k ville jeg også mene var noget mere ´adult´ på vingen, end blot hånden og nogle dækfjer.

Hvorfor jeg så ikke svarede?

Min usikkerhed overfor de store mågers dragtskifte, og i mindre grad også artsbestemmelse, er betydelig, og jeg havde planlagt at se nærmere på Svartbagens dragter, for jeg udelukkede faktisk også Sildemåge pga benfarven (som Rune sikkert vil sige stadig er ungdommelig = ikke gul endnu), og på hvad jeg syntes var et meget kraftigt næb for denne noget slankere art (end Svartbag og Sølvmåge).

For mig atter en lærerig tråd, og fint at spørgeren ikke straks ´lukkede´ tråden.

Spændt på om andre af de ypperste feltornitologer i landet vil bakke Rune´s sikkert rigtige svar op, og måske tilføje endnu nogle uddybende forklaringer.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1188)
#5 Svar postet d. 30-08-18 kl. 17:53. Emne: En Larus
Det er muligt, du har ret i dine fældningsteorer omkring sildemåge Rune, men ikke omkring sølvmåge, og jeg mener stadig, det er en sølvmåge - på samme udviklingstrin som denne: - se linket HER

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1188)
#6 Svar postet d. 30-08-18 kl. 19:03. Emne: En Larus
Se KMO´s udmærkede bog side 15 og s. 371. Hvis det er en 3K sildemåge (og jeg vil da ikke afvise, at min skærm viser oversiden lysere, end I ser den), så undrer det mig, at den har hvide miderste halefjer, og at oversidens dækfjer er så forholdsvis ens. Hvis det er en 4K sildemåge, så burde hele halen være hvid. Derfor mener jeg stadig det er en 4K sølvmåge, der er på vej ind i vinterdragt.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Palle Jensen

Svaraktivitet:

(2018)
#7 Svar postet d. 30-08-18 kl. 19:27. Emne: En Larus
Alt for kraftigt næb til en sildemåge.

De lyst kødfarvede ben er vel heller ikke til at placere på en sildemåge.

De ret mørke vinger, ved jeg ikke hvor kommer fra .

Hilsen Palle

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Peter Jensen
#8 Kommentar postet d. 30-08-18 kl. 21:09. Emne: En Larus
Meget fin debat, takker for indsparkene. Jeg så fuglen som meget mørk på oversiden, den sad et øjeblik, hvor jeg endnu ikke havde fået kameraet frem, og lignede meget en Svartbag.

mvh

Peter

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(651)
#9 Svar postet d. 30-08-18 kl. 22:51. Emne: En Larus
ARJ, så mørke dæk/svingfjer har en sølvmåge ALDRIG, uanset hvor forvirret man kan blive af at læse om fældningsmønstre i diverse mågebøger. Det ligner godt nok heller ikke en gængs sildemåge, men fældende, immature måger kan ligne l*rt (og benfarven ligeså). Udfarvede rygfjers farve snyder dog ikke, så det må være en vestlig sildemåge, graellsii-type (de nordlige har kraftigt, sølvmåge agtigt næb, har jeg oplevet på island).

Noget lignende her:

- se linket HER

I og igen-igen-igen: Hvor og hvornår er billedet taget? Det kan hjælpe meget på vej på samtlige fora her på siden.

mvh Morten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator