Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anders Hansen
Bestemmelse af fugleunge? (Læst 519 gange) Postet d. 30-08-18 kl. 12:31
Hej alle

Min kæreste og jeg var ude at gå en tur i går aftes i Odense, og stødte på hvad vi tror er en fugleunge midt ude på vejen.

Den "væltede" i bogstaveligste forstand hen til os, og kunne hverken gå eller flyve. Vi samlede den op, og besluttede at gå på politistationen med den, så den kunne komme videre til de rette mennesker med forstand på det.

Dog fik vi aldrig at vide hvilken art det er, og om det var problematisk, at dens øjne var helt sorte og blanke.

Den blev blot afleveret, med et tak for det.

Så vores spørgsmål til jer, er om I kan artsbestemme den, og om I ved hvad der forårsager af en fugleunge har helt matte øjne?

Mvh. Anders

Bestemmelse af fugleunge? (Hej alle

Min kæreste og jeg var ude at gå en tur i går aftes i Odense, og stødte på hvad vi tror )
Foto: Billede vi tog, inden den blev afleveret.
Besvar | Kommentér

Anders Hansen
#1 Kommentar postet d. 30-08-18 kl. 12:32. Emne: Bestemmelse af fugleunge?
Lige et billede til, af kroppen.

Bestemmelse af fugleunge? (Lige et billede til, af kroppen.)
Foto: Endnu et billede.
Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#2 Kommentar postet d. 30-08-18 kl. 12:35. Emne: Bestemmelse af fugleunge?
Det ligner gevaldigt Mursejler!

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Svend Ove Jensen

Svaraktivitet:

(627)
#3 Svar postet d. 30-08-18 kl. 12:41. Emne: Bestemmelse af fugleunge?
Ja, det kan vist ikke være andet end en mursejler.

Besvar | Kommentér

Benedikte Szanday

Svaraktivitet:

(32)
#4 Svar postet d. 30-08-18 kl. 13:29. Emne: Bestemmelse af fugleunge?
Mursejlere har små ben og kan ikke lette fra bakken på egen hånd. Finner man dem liggende slik, kan det være lurt å forsiktig prøve å kaste den "havarerte" fugl opp i luften over et mykt underlag, slik at den kan få luft under vingene. Hvis fuglens øyne var helt matte, kan det ha vært det gjonnomskinnelige tredje øyelokk, blinkhinnen, som var synlig, kanskje for å beskytte fuglens øyne møt støvet på bakken?

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#5 Svar postet d. 30-08-18 kl. 13:43. Emne: Bestemmelse af fugleunge?
Desuden:

Når en fugl, her juvenil Mursejler, ikke har åbne, klare øjne når mennesker er tæt på den, eller håndterer den, betyder det næsten altid at fuglen er stærkt svækket, afmagret, eller døende.

En god måde at se om fuglen er i god kondition, er at føle på brystet.

Dette bør være plant og kødfuldt, med en ikke, eller kun lidt mærkbar brystbenskam.

Er fuglen døende, vil brystbenskammen være fremtrædende, og brystkødet (musklerne på begge sider af brystet) være indfaldent. Fuglen vil endvidere virke let (kræver dog lidt erfaring at vurdere), altså mærkbart lettere end normalvægten på omkring 40 gram.

Det er temmelig sent for en Mursejler at flyve fra reden nu, især efter denne mageløse sommer, hvor majoriteten af danske Mursejlere har gennemført yngleperioden hurtigere end normalt.

Så alt tyder på en døende fugl. Gad vide hvad politiet har gjort med den?

Hilsen Peter.

Besvar | Kommentér

Nicholas Moray Williams
#6 Kommentar postet d. 31-08-18 kl. 10:42. Emne: Bestemmelse af fugleunge?
Hvor jeg bor yngler der rigtig mange alm mursejler. Jeg har flere gange fundet/fået individer som jeg siden ofte har kunnet lade flyve. Det er ikke en god idé at kaste fuglen op i luften. Placer dig et sted hor der er lidt afstand til jorden og plads foran, ved en bakke, på en trappestige etc. Læg fuglen i flad hånd og løft armen. Hvis den er klar til at flyve sætter den af. Nogen gange behøver den lidt tid, måske til at orientere sig.

Dette site indeholder valid info ang. pleje af alm mursejler m.m.

- se linket HER

mvh Nicholas

Besvar | Kommentér

Benedikte Szanday

Svaraktivitet:

(32)
#7 Svar postet d. 31-08-18 kl. 14:42. Emne: Bestemmelse af fugleunge?
Takk for info!

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#8 Svar postet d. 30-12-18 kl. 12:35. Emne: Bestemmelse af fugleunge?
Du kan lukke tråden ved at accepteret rigtige svar.

Godt nytår!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator