Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jacob Haagerup
Lille rovfugl i min lade, men hvilken? (Læst 807 gange) Postet d. 02-09-18 kl. 11:16
Hvert forår kommer svalerne og indtager min lade og omend jeg godt kan lide dem generer de noget med deres efterladenskaber. Nu er de vist draget videre men i dag fløj en anden fugl forvirret rundt og trods det at jeg åbnede porten på vid gab kunne den ikke finde hullet eller den bliver blændet af lyset. Til sidst satte den sig på en ås og jeg kunne komme helt tæt på og tage vedlagte. Men hvad er det?

Lille rovfugl i min lade, men hvilken? (Hvert forår kommer svalerne og indtager min lade og omend jeg godt kan lide dem generer de noget med)
Jacob Haagerup har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Thorke Østergaard

Svaraktivitet:

(47)
#1 Svar postet d. 02-09-18 kl. 11:19. Emne: Lille rovfugl i min lade, men hvilken?
Sejt! Ikke en rovfugl, men den ret sjældne natravn

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#2 Svar postet d. 02-09-18 kl. 11:25. Emne: Lille rovfugl i min lade, men hvilken?
Ja, Natravn. Den ses nu på efterårstræk på steder langt fra ynglepladserne, og vil nok finde ud af ladeporten når mørket falder på, og den kan trække videre mod tropisk Afrika.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3337)
#3 Svar postet d. 02-09-18 kl. 11:50. Emne: Lille rovfugl i min lade, men hvilken?
Spændende fund, ja, lad endelig porten til natten stå åben!

Hilsen Henrik.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jacob Haagerup
#4 Kommentar postet d. 02-09-18 kl. 12:48. Emne: Lille rovfugl i min lade, men hvilken?
Ok. Spændende. Jeg har ikke meget forstand på fugle, men for mig lignede det en lille rovfugl, som en spurvehøg eller lign men naturligvis helt forkerte tegninger. Selvfølgelig lader jeg porten stå så den kan komme videre. Håber at den finder vej sydover.

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#5 Kommentar postet d. 02-09-18 kl. 13:31. Emne: Lille rovfugl i min lade, men hvilken?
Husk at taste den ind i naturbasen!

Vh. Jens

Besvar | Kommentér

Jacob Haagerup
#6 Kommentar postet d. 02-09-18 kl. 15:02. Emne: Lille rovfugl i min lade, men hvilken?
Naturligvis! Det er hermed gjort.

Besvar | Kommentér

Thorke Østergaard
#7 Kommentar postet d. 02-09-18 kl. 16:00. Emne: Lille rovfugl i min lade, men hvilken?
De ligner rovfugle så meget, at nogle af arterne i Nord- og Sydamerika kaldes "nighthawks" (nattehøge)

Besvar | Kommentér

Jacob Haagerup
#8 Kommentar postet d. 02-09-18 kl. 16:09. Emne: Lille rovfugl i min lade, men hvilken?
Ja, den hedder så åbenbart en Nightjar på grund af myten om at de malker geder om natten. Spøjst.

Og ja, den ligner lidt en lille rovfugl uden svingfjerene men med trekantet hale som den tydeligt styrer med i flugten. Den har så heller ikke de lidt mere spektakulære tegninger men ser ret anonym ud. Har ikke set hvide pletter på vingerne. Er det så en hun monstro?

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#9 Svar postet d. 02-09-18 kl. 16:41. Emne: Lille rovfugl i min lade, men hvilken?
Ja, eller - mere sandsynligt - en ungfugl af ubekendt køn, som heller ikke har den adulte hans hvide pletter på sving- og halefjer.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator