Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tine Andersen
Hvad vil de inde? Stor Gedehams (Læst 197 gange) Postet d. 02-09-18 kl. 23:19
Her til aften har vi smidt 9 stykker ud, som bimlede rundt i lamperne og ved fladskærmens sidelys.

Da jeg for nylig blev offer for almindelige hvepse (4 stik), så er jeg ikke så tryg ved de store mere, men de stak nu ikke, og den, der ville sidde på min hånd fandt sig også pænt i, at blive viftet af.

Men hvad vil de nu inde?

Normalt kommer der et par dronninger ind i foråret (de er i str. tommelfinger), men dem lukker jeg også bare ud.

(Vi fangede dem i et glas og satte pap over, og så kom de ud! (Og også en stor edderkop)- og en frø hoppede selv ud ,sagde manden.

Men hvad vil de dyr dog inde?

Mvh

Tine- efter hvepsestikkene er jeg mere forsigtig, men står dog og kalder på kræene... Ja!

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn

Svaraktivitet:

(1077)
#1 Svar postet d. 03-09-18 kl. 12:16. Emne: Hvad vil de inde? Stor Gedehams

Hej Tine,

Er ikke sikker på at jeg kan gi´ dig et helt dækkende svar, men jeg kan da prøve. Jeg flyttede til Midtsjælland i -74 og bor i et område, hvor Vespa crabro har været almindelig i mange år. Har haft bo i kippen, hører dronningerne om foråret og ser hunnerne/hannerne sommeren igennem både i skoven, min blomstermark og haven. Det er almindeligt kendt, at de også flyver i de mørke timer og bliver sikkert tiltrukket af jeres lys. Jeg betragter dem som ret fredelige, og de reagerer ikke meget på, at man stikker linsen lige ned i femøren på dem. Dronningerne kan blive voldsomt sure, qua deres størrelse , lyd og bevægelsesmønster, hvis man forsøger at begrænse deres søgen, men ikke nærgående hvis man lader dem passe sig selv. I sæsonen med hunner og hanner jager hunnerne voldsom. De er utroligt hurtige blandt blomster, nedfaldsfrugt, hvor der sidder insekter. De stjæler også fra selv store edderkopper, som de ikke har meget respekt for. Hannerne flyver forvirret rundt, som hanner gør, om end målsøgende og aldeles fredelige. Jeg har haft dem siddende i håret, som jeg i parentes ikke har så meget af, og kan bare vifte dem af igen. - Du beskriver et større antal, som besøger jer. Det kunne tyde på, at I har et bo i nærheden, eller har mange frugttræer eller bor lige op ad en skov. Kan du kende forskel på hanner og hunner? Hunnerne ville jeg nok ikke tage på fingrene, selv hvis du er "et naturmenneske". De kunne sagtens misforstå situationen og uhensigtsmæssigt sige fra. Men hannerne, som er af nysgerrig natur, kan ikke stikke og har et helt andet ærinde. - Hvad vil de hos jer? Jeg tror bare, at de går efter lyset, og at de bor lige i nærheden, når I har så ofte besøg af så mange. Det var mine erfaringer. Kan være at du får flere svar, så du kan stykke noget sammen.

Mvh Bjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Tine Andersen
#2 Kommentar postet d. 03-09-18 kl. 21:45. Emne: Hvad vil de inde? Stor Gedehams
Du har nok meget ret!

Fra et andet forum er jeg blevet oplyst (he he ) om, at de søger mod lys.

Og nej, udover dronningerne i foråret, så har jeg ikke interesseret mig for dyrenes køn.

I år har vi ikke mange hvepse i haven (på trods af fuglebade/drikkekar), men de andre... Jo, jeg så en igår udendørs, hvor jeg så gik væk stille og roligt.

Vi har meget skov/krat i haven- et år fandt jeg et kæmpestort hvepsebo, der knap kunne være i en 10 liters spand. Der var jeg glad for, at det var i det meget tidlige forår, jeg klippede brombærkat. Det var ihvertfald meget stort!

Og vi har mange frugttræer: Krægeblommer, grønne blommer, gule blommer, mirabeller og æble- og pærertræer. Og andre buske med bær. Brombær fx. Det undrer mig mere, at jeg ikke rigtigt har set hvepse. De elsker jo nedfaldsfrugter om nogen...

Da vi flyttede ind for 23 år siden sad der et insektbekæmpelses dims inde, som ikke må bruges i beboelser!

Men måske var beboeren træt af Stor Gedehams. De kan sagtens bo på loftet!

Mvh

Tine

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator