Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Birthe Hjuler
Kæmpe stor gedehamse bo. (Læst 292 gange) Postet d. 05-09-18 kl. 11:04
I vores lade har vi et stort flot hvepsebo.

Skal man lade det fjerne eller skal man lade dem være i fred, de generer os ikke, dog dræbte de ca. 40 sommerfugle sidste år, da var jeg rigtig vred på dem. Hilsen Birthe Hjuler

Kæmpe  stor gedehamse bo. (I vores lade har vi et stort flot hvepsebo.

Skal man lade det fjerne eller skal man lade dem være)
Birthe Hjuler har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn

Svaraktivitet:

(1077)
#1 Svar postet d. 05-09-18 kl. 12:36. Emne: Kæmpe stor gedehamse bo.
Hej Birthe,

Det er Vespa crabro, Stor Gedehams, et flot bo. - Det er bestemt et temperaments spørgsmål, hvordan man har det med sådant et bo. Og hulens svært at give noget råd om. Det er en hveps, som har bredt sig østfra gennem de senere år. Jeg har været vandt til dem i alle de over fyrre år, jeg har boet her på stedet ved Juellund, og har aldrig haft problemer med dem. Det er ikke en hveps, som vil genere dig ved dit frokostbord i haven, og som du med garanti også har erfaring med, vil den være i jeres frugt i haven, hvor den gnaver store huller i pærer og æbler, også dem som måtte sidde på træerne. Hunnerne vil jage byttedyr til at fodre larverne med. Hvis du har, fra hvepsens synspunkt, en egnet jagtmark i din have, vil hunnerne optræde der og jage i et større antal, men de vil næppe virke truende. Problemet er de aktiviteter I måtte have i nærheden af boet. Hvis I er indstillet på, med stor respekt for deres adfærd, og har muligheden for at give dem fred, så kan det sikkert blive en fed oplevelse at have sådant et bo. Jeg har ikke erfaring med deres stik, men hunnerne stikker som bekendt ganske ubehageligt, hvis de føler sig tvunget til det. I Tyskland har jeg læst, at de er fredet, eller har været det indtil for nylig. - Respekt for dem. -

Afslutningsvis vil jeg sige, at jeg er helt indstillet på at andre måtte have nogle helt andre meninger og følelser om disse stor hvepse, hvor plads, rum og børn kan være afgørende.

Nu fik du et bud fra mig.

Mvh Bjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn

Svaraktivitet:

(1077)
#2 Svar postet d. 05-09-18 kl. 12:40. Emne: Kæmpe stor gedehamse bo.

Jamen Steffen, Det var det lige bestemt, en flot Agerhumle fra Jylland.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn

Svaraktivitet:

(1077)
#3 Svar postet d. 05-09-18 kl. 12:41. Emne: Kæmpe stor gedehamse bo.

Jamen Steffen, Det var det lige bestemt, en flot Agerhumle fra Jylland.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#4 Kommentar postet d. 05-09-18 kl. 12:44. Emne: Kæmpe stor gedehamse bo.
De sidste to indlæg røg efter en eller anden årsag helt forkert i byen til den forkerte tråd, venligst se bort fra.

Bjørn

Besvar | Kommentér

Birthe Hjuler
#5 Kommentar postet d. 05-09-18 kl. 13:32. Emne: Kæmpe stor gedehamse bo.
Mange tak for et dejligt svar.. Vi lader dem være, de bor 4-5 m. oppe og vi bruger ikke laden så meget nu. Ved du også om de lukker boet og er det ikke sent de bygger? Synes ikke, der står så meget om deres bo på nettet. hilsen Birthe.

Besvar | Kommentér

Birthe Hjuler
#6 Kommentar postet d. 05-09-18 kl. 13:33. Emne: Kæmpe stor gedehamse bo.
Helt ok, det kan godt være lidt indviklet med alle de svar.

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#7 Kommentar postet d. 05-09-18 kl. 17:58. Emne: Kæmpe stor gedehamse bo.
Selv tak. - I min verden en rigtig beslutning. Håber at du vil obse det fine billede. Det er ikke sædvane at Stor gedehams bygger hængene boer, men boet er typisk med et stort åbent hul i bunden, så at man kan se tavlerne hænge. - Jeg bruger meget det svenske opslagsværks fra dette århundrede "Nationalnyckeln" som hjælpepædogog til beskrivelser og artsbestemmelse. Jeg har kun det ene bind om hvepse. Værket beskriver, at de nye dronninger udklækkes fra slutningen af august og kan ses til hen i oktober/november, hvor de går i vinterskjul. Hannerne klækkes lige før dronningerne og kan flyve langt ind i oktober/november. Arbejderne klækkes i juni/juli og kan ses frem til midten af oktober. Så skulle boet være tomt. Alt efter svenske normer, men sikkert ikke langt fra danske.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator