Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ella Margrethe Bang Harders
Hvilken svamp med gule lameller? (Læst 316 gange) Postet d. 06-09-18 kl. 19:40
Set i dag i min græsplæne - tæt på Birk.

Blev rødbrun ved gennemskæring med 2 røde linier under hat huden.

Vejle-Midtfyn

mvh

Ella Margrethe

Hvilken svamp med gule lameller? (Set i dag i min græsplæne - tæt på Birk.

Blev rødbrun ved gennemskæring med 2 røde linier under h)
Ella Margrethe Bang Harders har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

#1 Kommentar postet d. 06-09-18 kl. 19:44. Emne: Hvilken svamp med gule lameller?

Hvilken svamp med gule lameller? (#2)
Besvar | Kommentér

Morten Strandberg

Svaraktivitet:

(120)
#2 Svar postet d. 06-09-18 kl. 19:44. Emne: Hvilken svamp med gule lameller?
Det er almindelig netbladhat. Den er giftig.

mvh

Morten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

#3 Kommentar postet d. 06-09-18 kl. 19:48. Emne: Hvilken svamp med gule lameller?

Hvilken svamp med gule lameller? (#3)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 570)
Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(506)
#4 Svar postet d. 06-09-18 kl. 20:48. Emne: Hvilken svamp med gule lameller?
Komplekset omkring Alm. Netbladhat er svært. Dette kunne meget vel være Mahognisporet netbladhat (Paxillus obscurisporus) som ofte forekommer i græs under løvtræer. Et sporeaftryk vil være mere mørkt rødbrunt end ved Alm. Netbladhat; dette kan dog også være en udfordring hvis ikke man har et sporeaftryk fra den almindelige at sammenligne med.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten Strandberg
#5 Kommentar postet d. 06-09-18 kl. 21:49. Emne: Hvilken svamp med gule lameller?
P. obscurisporus er efter mine begreber en kraftig og kortstokket art, sååå?

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#6 Kommentar postet d. 06-09-18 kl. 22:49. Emne: Hvilken svamp med gule lameller?
Tjah, nu siger jeg jo ikke at det entydigt er den ene eller den anden art. Jeg vil blot holde døren åben for en af de andre tæt beslægtede arter. Jeg savner de radiære striber i hatranden som er klassiske for den almindelige. Et sporeaftryk vil kunne udelukke eller bekræfte P. obscurisporus, det tror jeg ikke stoklængden alene kan afgøre. Men som sagt: Den er svær hvis ikke man vil nøjes med Netbladhat i bred betydning eller sp.

Besvar | Kommentér

Morten Strandberg
#7 Kommentar postet d. 07-09-18 kl. 08:29. Emne: Hvilken svamp med gule lameller?
Det er alt sammen rigtigt og klogt nok at være opmærksom på at netbladhatkomplekset er vanskeligt. Men obscurisporus er det næppe. Både vært og udseende er forkert. Tjek evt. dette link - - se linket HER

mvh

Morten

Besvar | Kommentér

#8 Kommentar postet d. 07-09-18 kl. 09:24. Emne: Hvilken svamp med gule lameller?
Morten - jeg forstår ikke rigtig din kommen ang forkert vært - ifl. dit link er Birk da langt den hyppigste vært - desuden synes jeg også, at den ligner mange af de billeder, der ligger i Galleriet.

mvh

Ella Margrethe

Besvar | Kommentér

Morten Strandberg

Svaraktivitet:

(120)
#9 Svar postet d. 07-09-18 kl. 09:54. Emne: Hvilken svamp med gule lameller?
Det er i forhold til Paxillus obscurisporus at birk er en forkert vært, i forhold til almindelig netbladhat (Paxillus involotus) passer både vært og udseende godt. Men Niels har ret i at netbladhatte er en kompleks gruppe, så det forsigtige er at nøjes med at kalde den netbladhat. Hvis du lægger den på svampeatlas kan du med stor sandsynlighed få et navn på, og med birk som vært og svampens udseende vil jeg tro den bliver valideret som almindelig nedbladhat.

mvh

morten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator