Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. oktober 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kirsten Rigmor Nissen
Opbevaring af Rørhatte (Læst 301 gange) Postet d. 10-09-18 kl. 10:06
Kære Svampekendere

Jeg har fundet en masse Brunstokket rørhat og Karl Johan. Jeg har hængt de mindste på snor og skivet de større som hænger i læ på tørresnor.

Jeg har også skivet nogle friske til fryseren og har syltet resten.

Jeg har brugt denne opskrift - se linket HER

I opskriften fremgår det, at de friske svampe kommes i en afkølet lage. Jeg har overhældt svampene med den varme lage da jeg tænkte, at det var ok og godt de fik et lille kog, men jeg har også kommet friske svampe i den afkølede lage nogle dage efter da der var plads til flere.

Mine spørgsmål er hvordan fungerer det at lagre svampe i henholdsvis varm og i kold lage, - kan man godt gøre det? og hvad gør det ved svampene, at de flyder op til kanten og flyder lidt oven på eddiken? Jeg har ikke spist af mine opbevarede svampe endnu.

Jeg tager gerne imod gode råd og erfaring.

Med venlige hilsner Kirsten Rigmor Nissen

Opbevaring af Rørhatte (Kære Svampekendere
Jeg har fundet en masse Brunstokket rørhat og Karl Johan. Jeg har hængt de minds)
Kirsten Rigmor Nissen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#1 Kommentar postet d. 10-09-18 kl. 13:25. Emne: Opbevaring af Rørhatte
Hvis der er svampe der stikker op over lagen er der en større risiko at der kommer mug på overfladen. Man kan bruge de der plastikting der er i sildeglas til at holde svampene under lagen (men husk at vaske dem grundigt så dine rørhatte ikke smager af sild ellers kan man selvfølgelig bare lægge en sten ovenpå.

Kold marinering nedsætter vel holdbarheden selvom eddiken også konserverer, men svampen er så til gengæld mere sprøde (rørhatte bliver jo hurtigt slatne), men jeg har nu ingen erfaring med syltning af rørhatte.

Jeg har hørt fra nogen polakker i skoven at i Polen spiser man gerne syltede brunstokkede til jul.

Besvar | Kommentér

Kirsten Rigmor Nissen
#2 Kommentar postet d. 10-09-18 kl. 14:57. Emne: Opbevaring af Rørhatte
Mange tak for svar 👍🙂 Tror du det betyder noget, at jeg har lagt de friske svampe i varm lage og herefter puttet flere friske i den afkølede lage? Mvh Kirsten

Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#3 Kommentar postet d. 10-09-18 kl. 16:57. Emne: Opbevaring af Rørhatte
Ideen med at overhælde med kogende lage er jo at sterilisere det du vil sylte. Hvis du så kommer noget i, der ikke er sterilt så kunne du ligesågodt have brugt kold lage til at starte med. Men nu finder du jo ud af om det gør en forskel med kold eller varm lage mht smag og konsistens. Held og lykke med syltningen

Besvar | Kommentér

Kirsten Rigmor Nissen
#4 Kommentar postet d. 10-09-18 kl. 19:50. Emne: Opbevaring af Rørhatte
Mange Tak 🌞👍

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator