Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. oktober 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Birthe Zimmermann
Karbol-champignon? (Læst 110 gange) Postet d. 10-09-18 kl. 11:04
Haven (Sønderborg) vrimler med disse champignon, men jeg fornemmer en ikke-behagelig lugt og tror, det er karbol-champignon. De gulner dog svagt ved berøring.

Har jeg ret?

Karbol-champignon? (Haven (Sønderborg) vrimler med disse champignon, men jeg fornemmer en ikke-behagelig lugt og tror, d)
Birthe Zimmermann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Birthe Zimmermann
#1 Kommentar postet d. 10-09-18 kl. 14:24. Emne: Karbol-champignon?
Eller er måske alligevel en af de spiselige -

Karbol-champignon? (Eller er måske alligevel en af de spiselige -)
Birthe Zimmermann har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Uffe Nygaard
#2 Kommentar postet d. 10-09-18 kl. 19:36. Emne: Karbol-champignon?
Det er bestemt muligt. med krads på hatrand og i stokbasis er der hvor den markant gulfarvning kan findes. lugten lyder rimelig, men der er flere i gruppen omkring mark-champignon som ikke lugtet for godt.

Besvar | Kommentér

Birthe Zimmermann
#3 Kommentar postet d. 10-09-18 kl. 20:31. Emne: Karbol-champignon?
Tak for svar! Jeg synes det med gulfarvningen i rand og stok er/var en svær karakter på de på billederne viste svampe. Senere fandt jeg en stor mængde lignende svampe under havens rabarber, hvor de blev gule med det samme! Min konklusion var derfor, at det nok måtte være karbol-champignon i alle tilfælde, så de røg ud i kompostspanden. Hvilken gift indeholder de - og er de dødeligt giftige?

Besvar | Kommentér

Uffe Nygaard
#4 Kommentar postet d. 10-09-18 kl. 20:38. Emne: Karbol-champignon?
ikke dødeligt giftige. Men smager skidt grundet duft/smag og så er de svagt giftige pga phenol og hydrazin forbindelse. primært giver de opkastninger...

Besvar | Kommentér

Birthe Zimmermann
#5 Kommentar postet d. 10-09-18 kl. 20:55. Emne: Karbol-champignon?
Jeg er ivrig svampesamler, men champignon har jeg svært ved. Så slipper jeg også for de nævnte virkninger af fejlbedtemmelse: Tak for hjælp og oplysning!

Besvar | Kommentér

Uffe Nygaard
#6 Kommentar postet d. 10-09-18 kl. 21:09. Emne: Karbol-champignon?
Jeg er selv blot seriøs amatør, og agaricus komplekset er meget vanskeligt.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator