Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Birthe Zimmermann
Netstokket indigo-rørhat? (Læst 294 gange) Postet d. 13-09-18 kl. 17:51
Jeg fandt 4 eksemplarer af denne flotte svamp under bornholmsk røn. Umiddelbart troede jeg det var punktstokket indigo-rørhat, men de har tydeligt net - og jorden her er næringsrig (Als). Den blåner stærkt ved berøring. Rørene er gule og mundingerne varmt orangerøde. Kendetegnet med “rød streg over rørene ” passer også. Jeg forstår den er svagt giftig i rå tilstand: hvilken gift indeholder den? - og hvad sker der med giften ved opvarmning? På forhånd tak for svar!

Netstokket indigo-rørhat? (Jeg fandt 4 eksemplarer af denne flotte svamp under bornholmsk røn. Umiddelbart troede jeg det var p)
Birthe Zimmermann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3017)
#1 Svar postet d. 13-09-18 kl. 20:05. Emne: Netstokket indigo-rørhat?
Den siges at give mave-ubehag ved indtagelse af rå eller for dårlig opvarmede svampe; og særligt i forbindelse med alkohol-indtagelse.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Mathias Hass

Svaraktivitet:

(139)
#2 Svar postet d. 14-09-18 kl. 09:36. Emne: Netstokket indigo-rørhat?
Så vidt jeg ved har man endnu ikke fundet giften der er hovedansvarlig for forgiftning med rå indigorørhatte.

Den har også været mistænkt for at have en antabusvirkning men man har ikke fundet noget stof med den virkning i svampen.

Jeg har spist den mange gange med rødvin til uden problemer, men det kan jo være at nogen mennesker reagerer anderledes.

Prøv at spise en lille portion først og se om du tåler den.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Birthe Zimmermann
#3 Kommentar postet d. 14-09-18 kl. 10:03. Emne: Netstokket indigo-rørhat?
De smagte himmelsk - stegte med lidt krydderurter og god rødvin til , helt uden antabuseffekt Tak for svar!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator