Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Steffen Appelquist
Lille brun bille, der springer som en loppe (Læst 153 gange) Postet d. 14-09-18 kl. 10:40
Ringsted, Kærehave ved Skovsøen, 9. september lidt før kl. 10.

Man skal passe på ikke at ånde på denne lillebitte bille, for så er den pist væk!

Billede 2 (profil) er lidt skarpere.

Lille brun bille, der springer som en loppe (Ringsted, Kærehave ved Skovsøen, 9. september lidt før kl. 10.
Man skal passe på ikke at ånde på de)
Foto: Steffen Appelquist
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Steffen Appelquist
#1 Kommentar postet d. 14-09-18 kl. 10:41. Emne: Lille brun bille, der springer som en loppe
Billede 2

Lille brun bille, der springer som en loppe (Billede 2)
Klik på billedet for original størrelse (684 x 456)
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(805)
#2 Svar postet d. 14-09-18 kl. 13:02. Emne: Lille brun bille, der springer som en loppe
Hej, det er noget ubestemmeligt neocrepidodera/asioresthia (genital-tjek-afdelingen.

Mvh Morten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Poulsen

Svaraktivitet:

(335)
#3 Svar postet d. 14-09-18 kl. 14:31. Emne: Lille brun bille, der springer som en loppe
Hej Steffen og Morten

Jeg tillader mig at kaste en tredje ind i puljen: Tidselkuglebille (Sphaeroderma testaceum) - se linket HER.

Jeg begrunder det bl.a. i dens form og farve, og i, at den sidder på en Tidsel (Citat fra Felthåndbogen: ´En meget rund og hvælvet bladbille på tidsel vil derfor næsten altid være denne art´).

Jeg er dog langtfra sikker på bestemmelsen, og ser frem til eksperternes vurdering

Venlig hilsen

Erik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(805)
#4 Svar postet d. 14-09-18 kl. 15:15. Emne: Lille brun bille, der springer som en loppe
Halløj igen. Du har da vist ret....jeg har kun mit mobildisplay, og så ka det godt gå galt.

Mvh Morten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Steffen Appelquist
#5 Kommentar postet d. 14-09-18 kl. 22:08. Emne: Lille brun bille, der springer som en loppe
Billede 3 (taget dagen før)

Kærehave, Skovsøen d. 8. september ved 16-tiden.

Det forekommer mig, at denne her var en smule større end dem på de 2 første billeder. Jeg mener heller ikke, den sprang ligesom dem, MEN JEG ER IKKE SIKKER.

Lille brun bille, der springer som en loppe (Billede 3 (taget dagen før)
Kærehave, Skovsøen d. 8. september ved 16-tiden.
Det forekommer mig, a)
Besvar | Kommentér

Steffen Appelquist
#6 Kommentar postet d. 14-09-18 kl. 22:09. Emne: Lille brun bille, der springer som en loppe
Billede 4 (samme dag som billede 1 og 2)

Kærehave, Skovsøen d. 9. september lidt efter kl. 10.

Handlingen på billede 4 foregår også på en tidsel!

Disse her, mener jeg, er samme slags som den på billede 3. Da jeg tog billedet af disse 2, har jeg helt sikkert fået åndet på dem, men de sprang ingen steder. Måske fordi de var for stærkt optaget af noget andet, eller også fordi de ikke kunne multitaske. At flyve plejer i hvert fald ikke at være noget problem for insekter, der parrer sig.

Lille brun bille, der springer som en loppe (Billede 4 (samme dag som billede 1 og 2)
Kærehave, Skovsøen d. 9. september lidt efter kl. 10.
Han)
Besvar | Kommentér

Hans Gønget

Svaraktivitet:

(3247)
#7 Svar postet d. 16-09-18 kl. 15:06. Emne: Lille brun bille, der springer som en loppe
Hej

Neocrepidodera/Asiorestia har en længdefure eller -fold på hver side af pronotum. Den mangler hos tidselkuglebille.

Jeg vil sige, at billede 1 og 2 er tidselkuglebille og at billede 3 og 4 er Neocrepidodera/Asiorestia. Dyrene på billede 3 og 4 er mere langstrakte. Ganske vist kan man ikke tydeligt se pronotums længdefure, men den skal ses fra oven.

Begge findes på tidsel.

Venlig hilsen

Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Steffen Appelquist
#8 Kommentar postet d. 16-09-18 kl. 16:12. Emne: Lille brun bille, der springer som en loppe
Tak for svaret, Hans!

Her er et billede af billen med den "langstrakte" krop. Den sad på et kæmpestort skræppeblad, ikke for at fouragere, men antagelig for at komme til kræfter, for sammen med den var to andre i parring, som desværre fløj, da jeg skulle til at fotografere.

Lille brun bille, der springer som en loppe (Tak for svaret, Hans!
Her er et billede af billen med den "langstrakte" krop. Den sad på et kæmpest)
Klik på billedet for original størrelse (1350 x 900)
Besvar | Kommentér

Steffen Appelquist
#9 Kommentar postet d. 16-09-18 kl. 16:12. Emne: Lille brun bille, der springer som en loppe
Her vises størrelsen på den ved siden af min uundværlige lineal.

Lille brun bille, der springer som en loppe (Her vises størrelsen på den ved siden af min uundværlige lineal.)
Klik på billedet for original størrelse (1368 x 912)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator