Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Et for mig totalt ukendt dyr (Læst 174 gange) Postet d. 15-09-18 kl. 00:49
Denne tråds dyr blev set af mig for første gang d.12.9.2018, hvor det sad på undersiden af et rhododendronnblad i min have i Malling, og det har siddet der siden (foreløbig altså i 2 døgn). Dyret er skønsmæssigt 2,5 mm langt og forekommer blegt orange set med det blotte øje.

Det er ikke ofte, at jeg er TOTALT på Herrens mark m.h.t. hvilken type insekt, man har med at gøre, men her er jeg fuldstændigt blank. Jeg har en idé om, at det er noget nymfeagtigt, juvenilt, men selv dét er jeg ikke sikker på. Jeg har aldrig set sådan et væsen før og er dybt mystificeret!!

I det følgende kommer der 5 billeder ialt af dyret. Først et "præsentationsbillede" af det.

(fortsættes)

Et for mig totalt ukendt dyr (Denne tråds dyr blev set af mig for første gang d.12.9.2018, hvor det sad på undersiden af et rhodod)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (965 x 1177)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 15-09-18 kl. 00:55. Emne: Et for mig totalt ukendt dyr
Dyret har en næsten museagtig, mørk "snude" og nogle palpeagtige udvækster fortil på hovedet, og der er lange lyse hår på både antenner og ben.

(fortsættes)

Et for mig totalt ukendt dyr (Dyret har en næsten museagtig, mørk "snude" og nogle palpeagtige udvækster fortil på hovedet, og der)
Klik på billedet for original størrelse (915 x 1158)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#2 Kommentar postet d. 15-09-18 kl. 00:56. Emne: Et for mig totalt ukendt dyr
Endnu et billede direkte ovenfra.

(fortsættes)

Et for mig totalt ukendt dyr (Endnu et billede direkte ovenfra.

(fortsættes))
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#3 Kommentar postet d. 15-09-18 kl. 01:00. Emne: Et for mig totalt ukendt dyr
Endnu et "snude"-billede. Ups forresten - de første to billeder i tråden her er fra d.13.9.2018, mens de sidste tre er fra d.14.9.

(fortsættes)

Et for mig totalt ukendt dyr (Endnu et "snude"-billede. Ups forresten - de første to billeder i tråden her er fra d.13.9.2018, men)
Klik på billedet for original størrelse (1048 x 1209)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#4 Kommentar postet d. 15-09-18 kl. 01:03. Emne: Et for mig totalt ukendt dyr
Her ses igen snudens form, samt de meget behårede antenner.

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad det her er for noget??? På forhånd stor tak!

Vh Elisabeth

Et for mig totalt ukendt dyr (Her ses igen snudens form, samt de meget behårede antenner.

Er der nogen, der kan fortælle mig, h)
Klik på billedet for original størrelse (875 x 1092)
Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#5 Kommentar postet d. 15-09-18 kl. 20:00. Emne: Et for mig totalt ukendt dyr
Jeg kan kun bidrage med familien, hvilket Coniopterygidae (voksvinger) - se linket HER

Noget kunne tyde på slægten Conwentzia, men det må overlades til andre.

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#6 Kommentar postet d. 15-09-18 kl. 20:50. Emne: Et for mig totalt ukendt dyr
Hej Stig,

Hvor ved du dog meget! Jeg er vildt imponeret. Tusind tak for at have bragt i det mindste det overordnede på plads. En voksnetvinge-larve, hold da op! Sjovt nok har jeg netop mødt en hel del voksnetvinger i haven her i sommers, hvor jeg ellers normalt knap nok møder en eneste i løbet af et helt år. - Jeg ser som du, at larverne i slægten Conwentzia ligner vældig meget, men underligt nok tenderer alle mod at have de mørkeste aftegninger i hovedenden og at blive blegere ud mod halespidsen. Mit dyr har derimod tydeligt de mørkeste (= helt røde) tegninger bagtil, med blegere gulligbrune farver nær hovedet. Det er jo ikke godt at vide, hvordan de andre voksnetvingeslægters afkom ser ud, så hvis ikke jeg finder ud af mere, vil jeg da ihvertfald kunne obse dyret her som larve af Voksnetvinge ubest.

Superflot, Stig. Jeg synes, du skal kreere et "svar", så du kan få et velfortjent flag for denneher.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator