Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Shila Jensen

Ny på F&N
Larve. (Læst 336 gange) Postet d. 15-09-18 kl. 18:50
Er dette larven til en dueurtsværmer?

Hvis ikke, hvad er den så?

Jeg så den tidligere i dag hvor den havde sneget sig ind i min fars værksted, og blev lidt nysgerrig på den, da jeg aldrig har set så stor en larve før

Tak på forhånd

Larve. (Er dette larven til en dueurtsværmer?
Hvis ikke, hvad er den så?
Jeg så den tidligere i dag hvor d)
Shila Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(6885)
#1 Svar postet d. 15-09-18 kl. 19:06. Emne: Larve.
Det er ski da Dødningehoved! - Acherontia atropos - Den er ret sjælden i landet, og nok ikke mindst larven.

Hvor i alverden er den observeret? - Har du larven endnu?

Den lever på Kartoffel, Tomat, Snebær, Sommerfuglebusk - måske også Peberfrugt-plante.

Hvis du har den endnu, så gennemfotografer den gerne - dvs fra flere vinkler (side osv - gerne uden lineal, da længden jo er vist på første foto)

hilsen Kjeld

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#2 Kommentar postet d. 15-09-18 kl. 19:12. Emne: Larve.
Nå, ja, og øhh - Velkommen på Fugle og Natur ... Sikke en debut!

Besvar | Kommentér

Erik Steen Larsen
#3 Kommentar postet d. 15-09-18 kl. 19:38. Emne: Larve.
Hej Shila,

Det var da et vildt fund... Jeg vil bare indskyde, at Liguster også er egnet som mad, hvis den da ikke bare skal finde et egnet sted at forpuppe sig (graver sig ned i jorden).

Puppen overlever ganske givet ikke en dansk vinter. Arten overvintrer i Nordafrika og trækker nordpå i flere generationer over sommeren.

Mvh.,

Erik

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#4 Kommentar postet d. 15-09-18 kl. 19:43. Emne: Larve.
Ved opdræt skal larver og pupper holdes varme!

Og der skal en box med 25 cm jord til, som de kan grave sig ned i. Efter sigende er forpupningstiden på 4-6 uger.

Et alternativ er også at lade dem få nogle Tissues - hvor boxen stilles i et mørkt skab eller lign (så de oplever mørke). Den vil så forpuppe sig her ind imellem

- og kan evt tages frem og fotograferes - men først efter 10 dage!

Derefter lægges den igen i mørke og på noget blødt underlag.

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#5 Kommentar postet d. 15-09-18 kl. 22:25. Emne: Larve.
Stort tillykke med fundet. Shila!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator