Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Martin Hansen
Hvilken fin svirreflue, der kunne ligne en humlebi? (Læst 77 gange) Postet d. 16-09-18 kl. 18:18
Hej

Stødte på denne rigtigt fine svirreflue i dag ved heden NV for Røde Sø (syd for Salten Langsø)

Kan ikke erindre at jeg er stødt på en lignende tidligere.

Kan den bestemmes ud fra de vedhæftede billeder?

mvh

Martin

Hvilken fin svirreflue, der kunne ligne en humlebi? (Hej

Stødte på denne rigtigt fine svirreflue i dag ved heden NV for Røde Sø (syd for Salten Langsø)
Martin Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 534)
Besvar | Kommentér

Martin Hansen
#1 Kommentar postet d. 16-09-18 kl. 18:19. Emne: Hvilken fin svirreflue, der kunne ligne en humlebi?
Billede 2

Hvilken fin svirreflue, der kunne ligne en humlebi? (Billede 2)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Martin Hansen
#2 Kommentar postet d. 16-09-18 kl. 18:19. Emne: Hvilken fin svirreflue, der kunne ligne en humlebi?
Billede 3

Hvilken fin svirreflue, der kunne ligne en humlebi? (Billede 3)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Bent Haagen Petersen

Svaraktivitet:

(3016)
#3 Svar postet d. 16-09-18 kl. 20:08. Emne: Hvilken fin svirreflue, der kunne ligne en humlebi?
Hej Martin

Det er den sjældne Eriozona syrphoides.

Venlig hilsen

Bent

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen

Svaraktivitet:

(1353)
#4 Svar postet d. 16-09-18 kl. 20:22. Emne: Hvilken fin svirreflue, der kunne ligne en humlebi?
Det er én af de humlebi-lignende arter, jeg endnu har tilgode, Bjerg-Svirreflue, Eriozona syrphoides, en hun. Gult ansigt, og gult på skinneben og fødder er sikre kendetegn ifølge Bent Haagens nøgle for bi-lignende arter.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Martin Hansen
#5 Kommentar postet d. 16-09-18 kl. 20:22. Emne: Hvilken fin svirreflue, der kunne ligne en humlebi?
Hej Bent

Det var da helt vildt! En meget glad mand er jeg nu. Da jeg lige så den var første indskydelse Hvidbåndet Humlesvirreflue, men så kunne jeg godt se, at det var noget andet.

Mange tak for hjælpen

mvh

Martin

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#6 Kommentar postet d. 16-09-18 kl. 20:26. Emne: Hvilken fin svirreflue, der kunne ligne en humlebi?
Humlesvirrefluerne har store fjergrenede antennebørster, der ligner små strudsefjer, så de ser noget anderledes ud fortil. Tillykke med fundet!

Besvar | Kommentér

Martin Hansen
#7 Kommentar postet d. 16-09-18 kl. 20:50. Emne: Hvilken fin svirreflue, der kunne ligne en humlebi?
Hej Karsten

Mange tak. Det er så lækkert det område derude. Man har hele tiden en fornemmelse af, at man kan støde på noget rigtigt spændende - og det gør man jo så lejlighedsvist også

mvh

Martin

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator