Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Krogh
Bægersvamp? (Læst 791 gange) Postet d. 07-05-08 kl. 22:29
Er dette en bægersvamp, og kan den evt. navngives?

Jeg ved ikke, om det er en gammel vindtør sag, men det ser ud som om, der er sporer på den.

Set på skovskrænt med lyng og hovedsageligt eg og bøg i nærheden.

Den 3. maj i år, Volsted Plantage, Nordjylland.

Mvh

Peter

Bægersvamp? (Er dette en bægersvamp, og kan den evt. navngives?
Jeg ved ikke, om det er en gammel vindtør sag, m)
Foto: Peter Krogh
Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 postet d. 07-05-08 kl. 22:53. Emne: Bægersvamp?
Jo, det er en bægersvamp, men skal mikroskoperes for at fastlægge arten. Jeg tør slet ikke byde ind på den, den ligner ikke noget jeg kender.

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#2 postet d. 07-05-08 kl. 23:09. Emne: Bægersvamp?
Hej Peter

Jeg kan ikke se at det kan være andet end Plectania melastoma, den ligner lidt Sortbæger, men har rustrøde skæl i randen, som dit foto fint viser. Det er en sjælden art, der mest gror under nåletræer på kalkbund.

Mon du har yderligere oplysninger om nåletræer i nærheden og jordbund?

mvh Torbjørn

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#3 postet d. 07-05-08 kl. 23:21. Emne: Bægersvamp?
Ps. Jeg kom lige i tanke om at den faktisk hedder "Rustbæger" på dansk.

Se flere fotos i - se linket HER, samt en bestemmelsesnøgle på linket her:http://www.mycokey.com/MycokeyDK/DKkeysPDFs/Asconoegle.pdf

Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 08-05-08 kl. 03:02. Emne: Bægersvamp?
Deet er da vist rigtigt Torbjørn, den står det noget om i Svampe 39, en sjælden sag, der kun er kendt fra 10 lokaliteter og rødlistet både herhjemme og i Sverige og Norge.

Den bør indrapporteres til Svampefund, hvis bestemmelsen holder, hvad jeg tror at den gør.

Fint fund!

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#5 postet d. 08-05-08 kl. 07:46. Emne: Bægersvamp?
At jeg udtrykte mig uldent, skyldes at jeg kun har fundet den én gang, i 1966; men den er reelt sikker nok, da der ikke er kendt andet som ligner.

I den gamle rødliste har den status: V (sårbar), den er endnu ikke blevet revideret igen.

Jeg skal nok bede om at få den oprettet!

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#6 postet d. 08-05-08 kl. 07:47. Emne: Bægersvamp?
At jeg udtrykte mig uldent, skyldes at jeg kun har fundet den én gang, i 1966; men den er reelt sikker nok, da der ikke er kendt andet som ligner.

I den gamle rødliste har den status: V (sårbar), den er endnu ikke blevet revideret igen.

Jeg skal nok bede om at få den oprettet!

Kommentér

Peter Krogh
#7 postet d. 08-05-08 kl. 19:06. Emne: Bægersvamp?
I området, som ellers mest er bevokset med eg og bøg, står der 1 stor og 1 lille gran, og det var i umiddelbar nærhed af den store gran, svampen groede. Jordbunden er kalkrig. Visse steder ses kalken på jordoverfladen specielt ved roden af stormfældede træer. Så det passer godt med Torbjøns oplysninger om grosted.

Jeg lægger obsen i Naturbasen og et billede i Galleriet.

Torbjørn, hvis du mener den skal rapporteres på Svampefund, er du velkommen til at indtaste den på mine vegne.

Jeg siger mange tak for hjælpen.

Mvh

Peter

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#8 postet d. 08-05-08 kl. 19:43. Emne: Bægersvamp?
Tak for tilliden Peter , jeg har nu indrapporteret den på svampefund, det var første fund i år!

Jeg er glad for at svampen også passede med økologien!

Her på F&N er rustbæger godt nok oprettet i dag, men dit fund og billede mangler der, jeg ved ikke rigtigt hvad det drejer sig om ?!

mvh Torbjørn

Kommentér

Peter Krogh
#9 postet d. 08-05-08 kl. 20:08. Emne: Bægersvamp?
Jeg havde ikke fået obs og billede lagt ind, men det er på plads nu.

Mvh

Peter

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator