Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

thorkil axelsen
Optik (Læst 425 gange) Postet d. 19-09-18 kl. 20:23
Hej

Overvejer at opgradere fra min 300 mm Canon 4,0. Nogle gange sammen 1,4 konverter.

Vil gerne tættere på fuglene.

Tænker på Tamrons 150-600 mm, men min fotohandler siger den er mindre skarp end min 300 mm. Foreslår i stedet Nikons 2-500 mm. Plus skift til Nikon D500. Det synes jeg så ikke lige jeg har legetøjsbudget til. Min Canon D70 burde kunne holde længe endnu.

Hvem har et godt råd?

Besvar | Kommentér

Bent Odgaard

Svaraktivitet:

(14)
#1 Svar postet d. 21-09-18 kl. 15:23. Emne: Optik
Jeg har selv opgraderet fra Canon 300mm 4.0 til Canon 100-400mm 5.6 markII og er meget tilfreds hermed. Zoomen har lynhurtig og betydeligt mere præcis autofokus end 300mm har. Måske lige knap så skarp og kontrastrig, men 300mm (mit eksemplar) kan alligevel kun sikre sin ultimative skarphed med manuel fokus. Goecker havde lige før Jul sidste år 4 dage, hvor 100-400mm 5.6 mark II kunne fås for godt 12.000. Måske det kommer igen? MVH Bent

Besvar | Kommentér

thorkil axelsen
#2 Kommentar postet d. 21-09-18 kl. 20:59. Emne: Optik
Tak Bent. Men det giver jo ikke meget på småfuglenes størrelse at gå fra 300 til 400 mm. Har du erfaringer med konverter sammen med den?

Besvar | Kommentér

Bent Odgaard

Svaraktivitet:

(14)
#3 Svar postet d. 22-09-18 kl. 12:16. Emne: Optik
Hej Thorkil,

Jeg har en 1.4 extender mark III som fungerer betydeligt bedre med 100-400mm end med 300mm 4.0. Dog vokser træerne ikke ind i himlen. Med extender sænkes autofokushastigheden, hvilket ikke er noget stort problem ved siddende fugle, men når jeg tager hurtige fugle i flugt (BIF), som den viste spillende dobbeltbekkasin, så ryger extenderen af. Jeg har skiftet fra 80d til 5D mark IV primært pga af den meget bedre billedkvalitet ved høje ISO på 5D mark IV, og med den kombination af linse og kamera, som jeg er vældig tilfreds med, har jeg fokus på hurtig autofokus og kvalitet i billedet snarere end rækkevidde. MVH Bent

Optik (Hej Thorkil,

Jeg har en 1.4 extender mark III som fungerer betydeligt bedre med 100-400mm end med)
Bent Odgaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (793 x 600)
Besvar | Kommentér

Kim Biledgaard

Svaraktivitet:

(74)
#4 Svar postet d. 23-09-18 kl. 14:14. Emne: Optik
Canons 100-400/4.5-5.6 er et fantastisk objektiv, og jeg er meget glad for min.

Din fotohandler siger, at Tamrons 150-600 er mindre skarp end din 300/4. Det har han sådan set ret i, men så er det heller ikke værre.

Et andet valg i den genre er Sigmas Sport 150-600/5-6.3. Den er ca 5.000 kr billigere end Canons 100-400. Jeg har ikke selv brugt den, men kender flere, som bruger den med rigtigt gode resultater. Den har også fået gode anmeldelser. Og ja, den er heller ikke helt så skarp, som din 300/4, men det er ikke noget, som har betydning i praksis. Vi sidder jo normalt ikke og kigger på vores fotos helt zoomet ind på 100%

Besvar | Kommentér

thorkil axelsen
#5 Kommentar postet d. 23-09-18 kl. 15:00. Emne: Optik
Hej Kim

Jeg havde fået den opfattelse at Tamrons nyeste version af 150-600 var bedre, og lettere, end Sigmas sportsmodel. Bortset fra byggekvalitet og fugt. Er det forkert?

Besvar | Kommentér

Kim Biledgaard

Svaraktivitet:

(74)
#6 Svar postet d. 23-09-18 kl. 18:01. Emne: Optik
Hej Thorkild

Jeg er ikke 100% inde i alle specifikationerne på 150-600 zoomerne fra Tamron og Sigma, men....

Så vidt jeg ved svarer Tamrons model så nogenlunde til Sigmas Contemporary model. Cirka samme vægt, optiske egenskaber og pris.

Sigmas Sports model er noget dyrere, tungere og mere solidt bygget med bl.a. bedre forsegling mod fugt. Optisk er Sports modellen også lidt bedre med flere linsegrupper og bedre glas.

Besvar | Kommentér

Lau Bjerno

Svaraktivitet:

(3)
#7 Svar postet d. 03-06-19 kl. 22:07. Emne: Optik
Jeg har et Sigma 150-600mm Contemporary til mit Eos 70D, og det er et rigtig godt objektiv. Jeg forskede selvfølgelig lidt i mulighederne, inden jeg besluttede mig, og der var fire 150-600´er på markedet: Sigma Sport, Sigma Contemporary, Tamron og Tamron G2.

De er alle fire vældig gode. Sportsudgaven af Sigma er et helt kilo tungere end Contemporary-versionen, men er ikke optisk bedre. Den har bedre vejrforsegling, men da 70D ikke er vejrbeskyttet, havde det ingen betydning for mig. Den har vist også hurtigere fokus og er mere robust bygget, men er til gengæld væsentlig dyrere.

Tamrons førsteudgave er lige knap så superskarp ved 600mm, men Tamron G2 skulle være den bedste af de fire. Prisen gjorde dog valget let for mig, og jeg har ikke haft grund til at fortryde.

Ingen af de fire kan helt hamle op med en Canon 500 eller 600mm fast brændvidde mht. skarphed, men der taler vi jo også helt andre priser.

600mm er i øvrigt bestemt ikke for meget til småfuglene på foderbrættet, og jeg ville i hvert fald ikke bytte med en kortere brændvidde!

Men den egner sig desværre ikke til telekonvertere - ikke engang til en 1.4X. Så snart man zoomer forbi cirka 380mm, virker autofokus ikke.længere med et 70D. Et 80D ville dog muligvis kunne.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator