Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. oktober 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Andersen
Meget lille hveps, familie? (Læst 193 gange) Postet d. 20-09-18 kl. 18:23
Fra den 16. september, have midt på Stevns.

Længden er ca. 1,3 mm (uden antenner). Kan der sættes familie på?

Meget lille hveps, familie? (Fra den 16. september, have midt på Stevns.
Længden er ca. 1,3 mm (uden antenner). Kan der sættes f)
Peter Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#1 Kommentar postet d. 21-09-18 kl. 13:26. Emne: Meget lille hveps, familie?
Jungletrommerne siger Encyrtidae - vender tilbage!

Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#2 Kommentar postet d. 21-09-18 kl. 13:41. Emne: Meget lille hveps, familie?
Umiddelbart vurderet til at være slægten Syrphophagus af den georgiske ekspert George Japoshvili. Har du flere informationer? Du skriver, at eksemplaret er fra en have. Kan du huske værtsplanten? Eller snuppede du den fritflyvende?

Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#3 Kommentar postet d. 21-09-18 kl. 18:12. Emne: Meget lille hveps, familie?
Hej Simon

Tak for din indsats! Der ser jo spændende ud - jeg tænkte nok, at jeg ikke skulle spilde timer på at genkende kræet herinde.

Desværre har jeg ikke taget noter, som jeg burde. Den sad på et blad, og jeg tænkte ikke videre end “gad vide, hvilken slags flue det kan være”.

Mit bedste gæt på værtsplanten er lind. Men jeg vil gerne kigge efter flere i denne weekend.

Vh Peter

Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#4 Kommentar postet d. 21-09-18 kl. 19:45. Emne: Meget lille hveps, familie?
I virkeligheden skal eksemplaret nok nærstuderes før der kan siges noget sikkert om artsepitetet, men ekstra info (såsom plante- og insektvært) hjælper altid. Slægten er forresten hyperparasitoider på Hemiptera, primært bladlus. Så de parasiterer altså bladlus-parasitoider!

Nå - men du har jo et par muligheder nu:

1) Kanongode nærbilleder af munddelene, antennerne, benene og maven set nedefra er krævet, hvis den georgiske ekspert skal kunne fjernbestemme den.

2) Du kan sende eksemplaret til ham.

3) Jeg kan oprette Syrphophagus sp. her på siden og du kan indtaste den herunder.

Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#5 Kommentar postet d. 22-09-18 kl. 07:50. Emne: Meget lille hveps, familie?
I morgen kan jeg prøve at tage bedre billeder og vurdere dyrets tilstand. Det mest sandsynlige er dog, at jeg siger ja tak til en slægtsregistrering.

Vh Peter

Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#6 Kommentar postet d. 24-09-18 kl. 17:49. Emne: Meget lille hveps, familie?
Hej igen

Jeg prøvede, men hverken evner eller udstyr rækker helt ned i denne størrelse. Måske alligevel lidt bedre kik til munddele og antenner på disse nye billeder (det første er et udsnit fra kollagen i første indlæg).

Meget lille hveps, familie? (Hej igen
Jeg prøvede, men hverken evner eller udstyr rækker helt ned i denne størrelse. Måske allig)
Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#7 Kommentar postet d. 24-09-18 kl. 17:50. Emne: Meget lille hveps, familie?
Optaget i går. Lidt indtørret.

Meget lille hveps, familie? (Optaget i går. Lidt indtørret.)
Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#8 Kommentar postet d. 24-09-18 kl. 17:53. Emne: Meget lille hveps, familie?
Sidste billede. Måske giver du en lukkeknap og en Syrphophagus sp. - kategori at obs´e i, Simon?

Meget lille hveps, familie? (Sidste billede. Måske giver du en lukkeknap og en Syrphophagus sp. - kategori at obs´e i, Simon?)
Besvar | Kommentér

Simon Haarder

Svaraktivitet:

(45)
#9 Svar postet d. 25-09-18 kl. 14:05. Emne: Meget lille hveps, familie?
Fine billeder! Det er dog næsten med garanti ikke nok til bestemmelse - de skal være hysterisk gode og skarpe. Har oprettet Syrphophagus sp., så smid endelig din observation ind der.

Hvis du har mod på at sende eksemplaret til mig (jeg giver gerne en instruktion mht. pakningen), kan jeg videresende til ham. Du kan selvfølgelig også sende direkte til ham hvis det er.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator