Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. oktober 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Ulrik
Lille bi fra Belvedere? (Læst 124 gange) Postet d. 21-09-18 kl. 10:20
Denne lille sag hyggede sig i noget gyldenris 19. september. Det var det bedste billede, jeg kunne få, da det luftede lidt. Kan den mon bestemmes?

Vh Poul

Lille bi fra Belvedere? (Denne lille sag hyggede sig i noget gyldenris 19. september. Det var det bedste billede, jeg kunne f)
Foto: Poul Ulrik
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#1 Kommentar postet d. 21-09-18 kl. 10:57. Emne: Lille bi fra Belvedere?
Hej Poul,

Det må være Hylaeus. De er svære - se linket HER.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn

Svaraktivitet:

(823)
#2 Svar postet d. 21-09-18 kl. 11:02. Emne: Lille bi fra Belvedere?

Hej Poul,

Det er en Maskebi. Jeg har prøvet at nøgle den efter Steven Falk Field Guide to Bees in GB and Ireland. Det kan man være heldig med, hvis man har flere gode billeder. Det er efter sandsynlighed Hylaeus confusus hun. Det siger jeg alene ud fra maskens form og placering samt at undersiden af antennerne er orange og 1. antenneled forholdsvis normal længde/tykkelse. Hvis det er muligt med en 2. opinion her, ville jeg være glad for det, inden den bliver bogført. Flyvetiden passer inkl. september.

Længere kan jeg ikke komme.

Mvh Bjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#3 Kommentar postet d. 22-09-18 kl. 07:34. Emne: Lille bi fra Belvedere?
Mange tak, Erik og Bjørn!

Jeg fik et billede, der viser ansigtet nogenlunde tydeligt. Måske det hjælper til en sikker ID.

Vh Poul

Lille bi fra Belvedere? (Mange tak, Erik og Bjørn!

Jeg fik et billede, der viser ansigtet nogenlunde tydeligt. Måske det h)
Foto: Poul Ulrik
Klik på billedet for original størrelse (799 x 600)
Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#4 Kommentar postet d. 22-09-18 kl. 16:27. Emne: Lille bi fra Belvedere?

Hej Poul og Erik,

Det tog mig faktisk noget tid, at finde hoved og hale på den tråd. Kendetegnet af en meget dygtig og vidende Line, en meget dygtig Thomas fotograf, men resten noget rod med flere arter i samme tråd. Er usikker på om henvisningen til Steven Falk i tråden er Falks Flickr, eller hans bog med nøglerne udgivet i 2015. - Når jeg holder mig til bogen med nøglerne og beskrivelserne, så kommer jeg frem til: Det er en hun. Underkanten af flagellum er orange. Her skiller nøglen H. hyalinatus, confusus og incongruus ud. H. hyalinatus har det længste hoved blandt H. Det har denne sammenligningsvis ikke. Tilbage: H. confusus og incongruus. Sidstnævnte har et relativt langt og smalt sort område mellem maskeaftegningerne, som afsluttes tæt og på højde med antennefæstet. - Dyret her har bredere/kortere sort stykke mellem maske aftegningerne og aftegningerne i god afstand fra antennefæstet. - I min optik og mit bud H. confusus. Masken passer med illustrationerne og flyvetiden september.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#5 Kommentar postet d. 24-09-18 kl. 08:54. Emne: Lille bi fra Belvedere?
Hej Bjørn,

Mange tak for dit svar. Jeg kan godt se (ved at google), at Hylaeus confusus og incongruus kan være svære at skelne fra hinanden. Der er tilsyneladende nogen individuel variation af den hvide masketegning, men på sikre H. incongruus ser den hvide tegning ud til at være mere langstrakt, end den er på mit dyr, så jeg siger tak for dine gode svar og obser den som H. confusus!

Vh Poul

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator