Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Snegle og andre bløddyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kim Bang Jensen
Hvilken musling? (Læst 278 gange) Postet d. 24-09-18 kl. 14:05
Hej

Denne musling blev fundet på Ærø sammen med en masse andre af samme art i bunden af en fjord med mudret sediment. Kan nogle kaste lys over arten? Jeg begyndte at tro, at det var unge eksemplarer af sandmusling, der endnu ikke havde fået den aflange form, men nu har jeg set små eksemplarer af sandmusling, så nu er jeg i vildrede. Muslingen er ca. 3 cm i diameter på det bredeste sted og forholdsvis tyndskallet.

Hvilken musling? (Hej

Denne musling blev fundet på Ærø sammen med en masse andre af samme art i bunden af en fjord )
Kim Bang Jensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 590)
Besvar | Kommentér

Benedikte Szanday

Svaraktivitet:

(102)
#1 Svar postet d. 24-09-18 kl. 15:53. Emne: Hvilken musling?
Et bilde av muslingens innside i tillegg hadde vært fint, men det ser ut til å være Flat pebermusling, Scrobicularia plana.

- se linket HER

En lignende art er Macoma calcarea, men her sitter muslingens umbo (spiss) alltid litt til side for sentrum.

Mvh Benedikte.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ingemann Schnetler
#2 Kommentar postet d. 24-09-18 kl. 17:18. Emne: Hvilken musling?
Jeg er fuldstændig enig med Benedikte i, at det er Scrobicularia plana! Både størrelsen, den tynde skal og den centralt placerede umbo passer fin! Det samme gør fundstedet i bunden af en fjord med mudret sediment.

- se linket HER

Venlig hilsen

Ingemann

Besvar | Kommentér

Kim Bang Jensen
#3 Kommentar postet d. 24-09-18 kl. 18:56. Emne: Hvilken musling?
Hej begge

Tusind tak for jeres grundige svar. Jeg tror bestemt I har ret, men vedhæfter alligevel og for en sikkerheds skyld, et ekstra foto af både yder- og inderside.

Mvh. Kim

Hvilken musling? (Hej begge
Tusind tak for jeres grundige svar. Jeg tror bestemt I har ret, men vedhæfter alligevel o)
Kim Bang Jensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 502)
Besvar | Kommentér

Ingemann Schnetler

Svaraktivitet:

(132)
#4 Svar postet d. 24-09-18 kl. 19:11. Emne: Hvilken musling?
Både hængsel og muskelaftryk svarer helt til Scrobicularia plana.

Venlig hilsen

Ingemann

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator