Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. oktober 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Larsen
Blodbi? (Læst 262 gange) Postet d. 25-09-18 kl. 01:42
Ærø 16-8-2018

Tænker, at det er blodbi. Og nærmere kommer den vel næppe?

Blodbi? (Ærø 16-8-2018

Tænker, at det er blodbi. Og nærmere kommer den vel næppe?)
Foto: Michael Larsen
Klik på billedet for original størrelse (739 x 600)
Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#1 Kommentar postet d. 26-09-18 kl. 08:55. Emne: Blodbi?

Hej Michael,

Kan kommentere at det er så absolut en Blodbi. Længere rækker mine forhåbninger ikke. Sig til, hvis du vil ha´ tråden lukket.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#2 Kommentar postet d. 26-09-18 kl. 11:12. Emne: Blodbi?
Mange tak, Bjørn Ja, lad os bare lukke den. For jeg så, hvor bøvlede de er at bestemme helt ned. Og blodbi er fint.

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn

Svaraktivitet:

(822)
#3 Svar postet d. 26-09-18 kl. 11:47. Emne: Blodbi?

Ok, klar til at lukke

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bent Haagen Petersen

Svaraktivitet:

(112)
#4 Svar postet d. 26-09-18 kl. 20:16. Emne: Blodbi?
Hej Michael og Bjørn

Det kraftigt punkterede bryst og de meget røgfarvede vinger peger på en store Blodbi Sphecodes albilabris. Hvis Martin kan bekræfte, at biens størrelse var mellem 11 og 15 mm, det vil sige på størrelse med en honningbi, er det den. De andre arter i slægten er mindre.

Venlig hilsen

Bent

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#5 Kommentar postet d. 27-09-18 kl. 13:34. Emne: Blodbi?
Hej Bent,

(Kun lidt Djævlens advokat), da jeg ikke kender meget til dem, selvom jeg har flere arter i haven. - Steven Falk har den ikke med, da den åbenbart ikke er en GB art.- Hans-Jürgen Martin Wildbienen.de siger at 5. bagkropsled undertiden er sort, den Norske Artsdata Base siger helt rød. Her har vi sort allerede på 4. led, og er den røde farve her ikke rigelig mørk? De sorte vinger har de alle sammen mere eller mindre. Så spørgsmålet er vel om punkteringen på brystet og hovedet er kraftig/grov nok, bien sort nok, og kan størrelsen dokumenteres (den ser ikke stor ud), til at kunne dominere de andre lidt svage kendetegn.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#6 Kommentar postet d. 27-09-18 kl. 16:36. Emne: Blodbi?
Tak for indsparket, Bent. Netop den art er faktisk fundet én gang før på Ærø, så det er sikkert ikke helt skævt. Jeg kigger lige billeder igennem for at se, om jeg har noget mere, der kan kaste lys over det.

Mh. Michael

Besvar | Kommentér

Bent Haagen Petersen
#7 Kommentar postet d. 27-09-18 kl. 16:49. Emne: Blodbi?
Hej Martin og Djævelens advokat

Først må det være helt klart, at jeg ikke har bestemt bien. Med kraftigt røgfarvede vinger og et tilsyneladende kraftigt punkteret bryst, ser bien ud som S. albilabris, også med bagkropsspidsen sort. Jeg har sådan en, og på Flickr ser jeg også en. Mine øvrige eksemplarer har helt rød bagkrop. Helt afgørende er biens størrelse, og der kan kun Michael hjælpe. Han kan sikkert huske, om bien var stor eller lille.

Lidt historik. S. albilabris blev første gang fundet i 1970 i Tisvilde af Ole Lomholdt. I 1976 fandt han en til, også i Tisvilde. Jeg mener, at han derefter skrev en artikel i Entomologiske Meddelelser, vist nok med beskrivelser. Jeg kan desværre ikke finde hæftet. I ældre litteratur, f. eks. Jørgensens Bier, finder man ikke arten. I Emtomologiske Medddelelser fra 1977, Hæfte 45 har Lomholdt skrevet en artikel om de danske blodbier med en nøgle. I den nøgle er albilabris med. Lomholdt indleder nøglen med "Meget stor art 11-15 mm": albilabris, ellers "Mindre, sjældent større end 9 mm".

Mon ikke Michael kan huske, om den var på størrelse med en honningbi? Ellers bliver det selvfølgelig en Sphecodes sp.

Venlig hilsen

Bent

Besvar | Kommentér

Bent Haagen Petersen
#8 Kommentar postet d. 27-09-18 kl. 16:55. Emne: Blodbi?
Hej Michael

Jeg ser, at du har svaret medens jeg skrev. Når du ikke i dit svar kommer størrelsen nærmere, bliver det Sphecodea sp.

Venlig hilsen

Bent

Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#9 Kommentar postet d. 27-09-18 kl. 19:42. Emne: Blodbi?
Hej Bent

Jeg svarede lidt hurtigt, fordi jeg havde travlt med et glenteindtræk på øen. Det var hele tiden meningen at vende tilbage. Hvad jeg så også gør nu

Desuden skulle jeg lige finde hukommelseskortet frem med billederne, dels spole tilbage i hukommelsen for at forsøge at danne mig et indtryk af, hvor stor bien nu var. Mit umiddelbare bud ville være 1-1,2 centimeter, men nok mere lige omkring en centimeter. Men det er svært at huske, for mange af de størrelser, man ser på, ligger alle i det lag. Når de er mindre, plejer jeg gerne at huske det, for det plejer nemlig at irritere mig, at de dog ikke er større. Her var det nemmere. For den var, som jeg husker det, større.

Så slog det mig også, at vi måske kunne se det ud fra de rejnfan, den sidder på. De skulle være 7-11 mm. store i blomsterknoppen, har jeg læst mig til. Og vel er det ikke eksakt videnskab, men det er hukommelsen jo heller ikke.

Jeg har fundet to billeder frem fra seancen. Måske kan I vurdere det. Eller få øje på noget helt andet.

Mh. Michael

Blodbi? (Hej Bent

Jeg svarede lidt hurtigt, fordi jeg havde travlt med et glenteindtræk på øen. Det var he)
Foto: Michael Larsen
Klik på billedet for original størrelse (731 x 600)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator