Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. januar 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Eske Holm
Hvilken gul-hvid og håret larve er dette? (Læst 425 gange) Postet d. 27-09-18 kl. 19:24
Hej alle

Min datter fandt denne larve d. 28. august 2018 i Feldballe. Jeg er helt på bar bund og den blev ikke bestemt på naturbasen ID, så nu prøver jeg her. Larven var ca. 1,5-2 cm lang og jeg så desværre ikke hvor præcist den blev fundet. På billedet sidder den på et blad som vi bare har placeret den på til fotografering.

Hilsen Thomas & Linnea Sophie

Hvilken gul-hvid og håret larve er dette? (Hej alle

Min datter fandt denne larve d. 28. august 2018 i Feldballe. Jeg er helt på bar bund og )
Foto: Thomas Eske Holm
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(9280)
#1 Svar postet d. 27-09-18 kl. 20:52. Emne: Hvilken gul-hvid og håret larve er dette?
Hej Thomas

Denne her er virkelig "en gåde"

Jeg har været igennem ret meget - uden at finde noget match, heller ikke de specielle eller særlige varianter.

Du har ikke flere fotos? (andre vinkler)

Mit umiddelbare bud er en art, hvor noget er gået helt galt. desuden ser den måske ud til at være i hudskifte, hvilket godt kan sløre billedet af og til

Jeg prøver at spørge "i udlandet"...

Hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Thomas Eske Holm
#2 Kommentar postet d. 27-09-18 kl. 20:53. Emne: Hvilken gul-hvid og håret larve er dette?
Nej, desværre kun det ene foto.

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#3 Kommentar postet d. 27-09-18 kl. 20:54. Emne: Hvilken gul-hvid og håret larve er dette?
Helt fint.

Vi ser, om nogen af de ekstra seje bider på krogen

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(9280)
#4 Svar postet d. 30-09-18 kl. 10:01. Emne: Hvilken gul-hvid og håret larve er dette?
Desværre, Thomas.

Du må have fundet noget helt unikt ... ikke en har svaret på spørgsmålet om den.

Så det bliver en Larve SP

Venlig hilsen Kjeld

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Eske Holm
#5 Kommentar postet d. 30-09-18 kl. 10:02. Emne: Hvilken gul-hvid og håret larve er dette?
Tak for indsatsen

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#6 Kommentar postet d. 30-09-18 kl. 10:10. Emne: Hvilken gul-hvid og håret larve er dette?
Selv tak. Det er altid interessant - også selv om man ikke kommer i mål hver gang

Besvar | Kommentér

Frede Mørch
#7 Kommentar postet d. 26-09-19 kl. 13:02. Emne: Hvilken gul-hvid og håret larve er dette?
Faldt lige over denne ældre tråd.

Det kan vel næppe være andet end en skaldet Bøgenonne?

Størrelse, farve, fundtidspunkt, Michelin-opdelingen af kroppen, de hår der trods alt er - selv Bøgenonnelarvens sorte bånd 1/4-del nede ad kroppen er der antydninger af, trods den usædvanlige grad af skaldethed?

Mvh Frede Mørch

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(9280)
#8 Svar postet d. 26-09-19 kl. 13:11. Emne: Hvilken gul-hvid og håret larve er dette?
Jamen, det er det "måske", Frede - det er selvfølgelig også en art, jeg har været omkring

- men hvordan vil du så forklare, at den har et sort tværbånd i begge ender!

... her begynder problemet. Desuden den røde haletot, som mangler helt

Der er i hvert fald for mange usikkerhedsmomenter til at obse den som Bøgenonne, vil jeg synes - for at undgå at få lagt en mængde meget usikre obs ind i basen.

Desuden ser den som sagt ud til at være i hudskifte og ser derfor endnu mere "sær ud" (det lille plastikfarvede hoved øverst i billedet)

hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Frede Mørch
#9 Kommentar postet d. 26-09-19 kl. 13:19. Emne: Hvilken gul-hvid og håret larve er dette?
Ja, som du skriver tidligt i tråden: det er jo helt sikkert en larve, "hvor noget er gået helt galt", og den kommer aldrig i mål med en sikker bestemmelse.

Men det undrede mig, at den "bare" blev betegnet som noget totalt ukendt, uden at forslag som det nærliggende bud "aparte Bøgenonne" blev nævnt.

Det være så hermed gjort!-)

Mvh Frede

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator