Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

kerstin sofia cederlöf
Svampeidentifikation (Læst 220 gange) Postet d. 28-09-18 kl. 12:15
Endnu en. Ligner jo en slags champ eller kæmpeparasolhatsfætter men jeg har ingen anelse. Dem er der også en hel dela f lige nu.

Gribsskov slut sept

Kan I i øvrigt anbefale en god svampebog, ex Politikens eller lignende?

Svampeidentifikation (Endnu en. Ligner  jo en slags champ eller kæmpeparasolhatsfætter men jeg har ingen anelse. Dem er de)
kerstin sofia cederlöf har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Stig Madsen

Svaraktivitet:

(83)
#1 Svar postet d. 28-09-18 kl. 12:54. Emne: Svampeidentifikation
Velkommen til F&N, Kerstin. Godt det er samme art på billedet, for reglen (vistnok en uskreven af slagsen) er kun at behandle en art pr. tråd.

Det er fluesvampe, du har fundet. Hvis de lugter af rå kartofler, er det Kugleknoldet Fluesvamp - se linket HER

Trods tilhørsforholdet burde den ikke være giftig, men forvekslingsmulighederne gør, at man skal være virkelig kyndig for at putte den i gryden (og sikkert også temmelig sulten).

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#2 Kommentar postet d. 28-09-18 kl. 13:06. Emne: Svampeidentifikation
Politikens Svampebog er en udmærket allround feltguide. Der er ikke så mange arter, men der er rigeligt til den almindelige svampetur og så er den dejlig nem at have med.

Danmarks Svampe af Jan Vesterholt (- se linket HER) kan bestemt også anbefales. Den beskriver fire gange så mange arter, og det på en god måde. Men det gør også, at den måske bliver stående på hylden derhjemme, hvis der er lettere alternativer (selvom linket kalder den en felthåndbog).

Svampekenderne her på sitet kan sikkert også fremhæve andre bøger.

Besvar | Kommentér

kerstin sofia cederlöf
#3 Kommentar postet d. 28-09-18 kl. 14:12. Emne: Svampeidentifikation
Uha, den ryger fluks i komposten.

Tak for svaret. Er så glad for jeg har fundet den her side. Det er da fantastisk at man bare kan sende et billede og så få et kvalificeret svar istedet for at Google i timevis, tit uden at finde frem til noget. Selvfølgelig stadig på eget ansvar og med stor forsigtighed. Så det blir nok ikke sidste gang I ser mig her inde.

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#4 Svar postet d. 28-09-18 kl. 16:55. Emne: Svampeidentifikation
Enig i Kugleknoldet Fluesvamp. Hatten er gullig og stokken ender i en knold - ikke en pose.Fluesvampe har ALTID hvide lameller.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

kerstin sofia cederlöf
#5 Kommentar postet d. 28-09-18 kl. 19:46. Emne: Svampeidentifikation
Tak også til Ole. Og ja den lugtede af rå kartoffel. Det er ret sjovt det her. Og nu har jeg bestilt to svampebøger, den fra Politiken og den anden jeg fik anbefalet. Så om 10år er jeg expert og kan tage folk med ud på guidade svampeture, he he

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator