Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Finn M. Hansen
Spiselig Rørhat alias Karljohan (Læst 249 gange) Postet d. 01-10-18 kl. 21:09
Denderup Sø d. 20. sept. - fandt den store rørhat ved skovspor mellem Birk og Bøg på den ene side og unge rødgraner på den anden side, og for øvrigt sammen med flere Olivenbrun Mælkehat (el. Manddraber), - er det Spiselig Rørhat.

mvh

Finn

Spiselig Rørhat alias Karljohan (Denderup Sø d. 20. sept. - fandt den store rørhat ved skovspor mellem Birk og Bøg på den ene side og)
Foto: Finn M. Hansen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 536)
Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#1 Kommentar postet d. 01-10-18 kl. 21:10. Emne: Spiselig Rørhat alias Karljohan
2

Spiselig Rørhat alias Karljohan (2)
Finn M. Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#2 Kommentar postet d. 01-10-18 kl. 21:12. Emne: Spiselig Rørhat alias Karljohan
3

Spiselig Rørhat alias Karljohan (3)
Klik på billedet for original størrelse (752 x 600)
Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#3 Svar postet d. 01-10-18 kl. 21:29. Emne: Spiselig Rørhat alias Karljohan
Hej Finn

Jeg kan ikke udelukke Bronze-rørhat. Har du et klart nærbillede af stokken?

mvh Niels.

Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#4 Kommentar postet d. 01-10-18 kl. 21:39. Emne: Spiselig Rørhat alias Karljohan
Ja, den ser spændende ud ... hvordan føltes hatoverfladen? Fedtet, tør, filtet ...?

Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#5 Kommentar postet d. 01-10-18 kl. 22:28. Emne: Spiselig Rørhat alias Karljohan
Hej Niels og Mathias

- nej, jeg har ved et uheld fået slettet en del billeder fra den tur, og det eneste jeg husker er, at hatten var tør og at porerne var gule, og et forstørrelse af stokken.

mvh

Finn

Spiselig Rørhat alias Karljohan (Hej Niels og Mathias
- nej, jeg har ved et uheld fået slettet en del billeder fra den tur, og det e)
Klik på billedet for original størrelse (792 x 600)
Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#6 Svar postet d. 01-10-18 kl. 22:42. Emne: Spiselig Rørhat alias Karljohan
Jeg har nu en bestyrket mistanke om, at det er Bronze-rørhat. Under alle omstændigheder synes jeg, at du skulle klaske den på atlas. Arten er jo mildest talt ikke almindelig.

mvh Niels.

Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#7 Kommentar postet d. 03-10-18 kl. 14:13. Emne: Spiselig Rørhat alias Karljohan
Hej Niels og Mathias

- nu lykkedes det mig at komme på Atlas, og nu har Thorbjørg Borgen bestemt den til Brunstokket Rørhat, og jeg plejer at stole blindt på Thorbjørn.

Hvis én af jer vil samtykke med "Besvar", så jeg kan afslutte tråden.

mvh

Finn

Ps.: - jeg lagde et link ind til tråden her.

Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#8 Kommentar postet d. 03-10-18 kl. 16:11. Emne: Spiselig Rørhat alias Karljohan
Jeg er vel enig med Thorbjørn. Stokken er meget brunstokket. Men den har godtnok en spøjs facon og den lyse ring på hatten er heller ikke noget jeg synes have set på en brunstokket. Man burde observere en svag blånen (lyseblå) af kødet i fløjene på hatten ved gennemskæring, men det tager et på minutter, så det er vel derfor det ikke ses på billedet. Rørene burde også blåne (mere eller mindre) ved tryk.

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#9 Kommentar postet d. 03-10-18 kl. 17:50. Emne: Spiselig Rørhat alias Karljohan
Tjah, det skulle da ikke undre mig, at det blot er en uartig brunstokket

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator