Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karl Kjærgaard
Træd varsomt i et minefelt.....Nøddebrun Skælrørhat? (Læst 368 gange) Postet d. 02-10-18 kl. 16:13
Leccinum-arterne kan virkelig forvirre mig. Ikke mindst på grund af navneforbistringen.

Denne - fundet ved Mossø i Rold Skov mellem spredte birk på spaghnumbund - havde tydelige blå farver ved basis af stokken. De sås tydeligt i ædesporene.

Vha af Torbjørns nøgle: - se linket HER med udsnit kopieret ind herunder, mener jeg at kunne kredse mulighederne ind til fire arter.

Uddrag af nøglen:

Kød ikke hurtigt mørkt ved såring; med birk »»

•• Stokbasis med blå eller grønne områder »»

••• Hat flerfarvet, flammet med afvekslende blege og mørke områder -- •Flammet Birke-Rørhat (L. variicolor)

••• Hat hvid eller brun, med alderen med grønlige områder i randen; stokskæl grove; sporer Qm <3 -- •Hvid Birke-Rørhat (L. niveum (=L. holopus, Nøddebrun Birke-Rørhat (L. nucatum)))

••• Hat grå, brun eller hvid; stokskæl fine, uldne; sporer Qm >3 -- •Almindelig Birke-Rørhat (L. cyaneobasileucum (=L. brunneogriseolum))

Den Flammede udelukker jeg på grund af hattens udtryk.

I mine øjne virker stokskællene grove, ikke fine og uldne. Dermed er Almindelig Birkerørhat, som vel nu hedder Almindelig Skælrørhat ude af billedet.

Tilbage er Hvid Birkerørhat (også kaldet Hvid Skælrørhat) og Nøddebrun Birkerørhat (også kaldet Nøddebrun Skælrørhat), som ifølge kommentarerne til Torbjørns nøgle er identiske mht DNA.

Hvis mit nøglearbejde ellers er korrekt - hvad så?

-Skal jeg kalde den det ene eller det andet? F&N har begge oprettet som arter...

-Skal jeg kalde den Liccinum niveum som tilsyneladende kan bruges som samlebetegnelse for de to, se - se linket HER, men som ikke er oprettet i F&N...

-Eller bare lade den forblive i mit eget arkiv.

Som det nok fremgår af overskriften, hælder jeg på trods af videnskaben lidt til at kalde den for Nøddebrun Rørhat.

Jeg håber tålmodigheden rakte til at læse hele denne smøre.

Venlig hilsen

Karl Kjærgaard

Træd varsomt i et minefelt.....Nøddebrun Skælrørhat? (Leccinum-arterne kan virkelig forvirre mig. Ikke mindst på grund af navneforbistringen.
Denne - fun)
Karl Kjærgaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 451)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#1 Kommentar postet d. 02-10-18 kl. 16:16. Emne: Træd varsomt i et minefelt.....Nøddebrun Skælrørhat?
Blå områder ved stokbasis..

Træd varsomt i et minefelt.....Nøddebrun Skælrørhat? (Blå områder ved stokbasis..)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#2 Svar postet d. 02-10-18 kl. 18:00. Emne: Træd varsomt i et minefelt.....Nøddebrun Skælrørhat?
Hej Karl.

Jeg vil nu ikke afskrive Almindelig skælrørhat. Men, - ingen ID på rørhatte uden foto af farveskift efter 1-2 minutter i lodret gennemskæring!

mvh Niels.

Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#3 Kommentar postet d. 02-10-18 kl. 18:31. Emne: Træd varsomt i et minefelt.....Nøddebrun Skælrørhat?
Det er nyt for mig, at hvid- og nøddebrun- er en og samme svamp. Jeg er sikker at de var listet som adskilte arter på svampeatlas for mindre end to uger siden, nu er de synonymer. Det gør det jo lidt nemmere ... hurra for det.

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#4 Kommentar postet d. 02-10-18 kl. 20:29. Emne: Træd varsomt i et minefelt.....Nøddebrun Skælrørhat?
Jeg er ikke sikker på, at der er noget at råbe hurra for endnu. Forvirringen om disse arter synes at være total. I følge Species Fungorum er den nøddebrune nu overført til Leccinum scabrum (Også et meget fornylig skift). I disse DNA turbulente tider tror jeg ikke, at vi har set den sidste ændring...

Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#5 Kommentar postet d. 02-10-18 kl. 21:14. Emne: Træd varsomt i et minefelt.....Nøddebrun Skælrørhat?
Det har du nok ret i, jeg må investere i en DNA sekvenserings maskine. Der er lige plads mellem nespressomaskinen og slowjuiceren på køkkenbordet

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#6 Kommentar postet d. 02-10-18 kl. 21:21. Emne: Træd varsomt i et minefelt.....Nøddebrun Skælrørhat?
Sådan kunne jeg også godt tænke mig det Mathias. Jeg er bare overvevist om, at hustru vil henvise mig til en plads mellem drejebænken og slibemaskinen ude i den kolde garage

Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#7 postet d. 02-10-18 kl. 21:30. Emne: Træd varsomt i et minefelt.....Nøddebrun Skælrørhat?
Det var en smutter, Niels. Jeg havde ikke fået trykket på godkendknappen til det sidste billede. Det er desværre overbelyst, så jeg ved ikke om det fortæller alverden. Men her er det...Man kan lige ane det blå område ved stokbasis.

Træd varsomt i et minefelt.....Nøddebrun Skælrørhat? (Det var en smutter, Niels. Jeg havde ikke fået trykket på godkendknappen til det sidste billede. Det)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#8 Kommentar postet d. 02-10-18 kl. 21:43. Emne: Træd varsomt i et minefelt.....Nøddebrun Skælrørhat?
Niels og Mathias, - jeg kan kun konstatere, at I er et par STORE skridt foran mig. Jeg er kun kommet til at ønske mig en god stereolup

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#9 Svar postet d. 02-10-18 kl. 21:48. Emne: Træd varsomt i et minefelt.....Nøddebrun Skælrørhat?
Hej Karl.

Jeg hælder stadig mest til den almindelige som undertiden kan have ganske grove stokskæl. Men jeg tror ikke, at vi kan komme i mål med den. Jeg kan se på atlas, at fund der ligner kræver mikroskopi i flg. Jens H. Petersen.

mvh Niels.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator