Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Susanne Nielsen
Er dette Rødmende Fluesvamp? (Læst 131 gange) Postet d. 03-10-18 kl. 11:40
Set i lille skov, Anderup Huse, Odense 1/10. Skoven er løvskov, mest høje bøge med diverse opvækst, mest ahorn. Skoven står på en lille bakke i terrænet. Der blev foretaget kraftig rydning i den øverste del af skoven i januar. Jeg fandt svampene ved rydningen på toppen af bakken. Her er førnelaget pletvist tyndt og vindblæst. Er det Rødmende Fluesvamp?

Mvh. Susanne

Er dette Rødmende Fluesvamp? (Set i lille skov, Anderup Huse, Odense 1/10. Skoven er løvskov, mest høje bøge med diverse opvækst, )
Susanne Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Susanne Nielsen
#1 Kommentar postet d. 03-10-18 kl. 11:41. Emne: Er dette Rødmende Fluesvamp?
Foto 2

Er dette Rødmende Fluesvamp? (Foto 2)
Besvar | Kommentér

Susanne Nielsen
#2 Kommentar postet d. 03-10-18 kl. 11:42. Emne: Er dette Rødmende Fluesvamp?
Foto 3

Er dette Rødmende Fluesvamp? (Foto 3)
Besvar | Kommentér

Susanne Nielsen
#3 Kommentar postet d. 03-10-18 kl. 11:43. Emne: Er dette Rødmende Fluesvamp?
Foto 4

Er dette Rødmende Fluesvamp? (Foto 4)
Besvar | Kommentér

Susanne Nielsen
#4 Kommentar postet d. 03-10-18 kl. 11:44. Emne: Er dette Rødmende Fluesvamp?
Foto 5

Er dette Rødmende Fluesvamp? (Foto 5)
Besvar | Kommentér

kim fogt

Svaraktivitet:

(13)
#5 Svar postet d. 03-10-18 kl. 12:57. Emne: Er dette Rødmende Fluesvamp?
De 3 første billeder viser en tydelig rødmen, dog skal man være opmærksom på stokkens ring skal være stribet-plisseret og stokken rødmende, hvis der er tale om Rødmende fluesvamp

Der er to forvekslingsmuligheder

Ved Høj fluesvampe rødmer svampen ikke, men ringen er stribet-plisseret.

- se linket HER

Ved Panter Fluesvamp er ringen ikke stribet-plisseret men glat. Og svampen rødmer ikke.

- se linket HER

Derfor kan det være svært at afgøre det sidste billede da den kan være alle tre arter.

Håber det gav et korrekt svar som du kan bruge.

Venlig hilsen

Kim

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Susanne Nielsen
#6 Kommentar postet d. 03-10-18 kl. 15:38. Emne: Er dette Rødmende Fluesvamp?
Hej Kim! Tak for svaret, og jo det kan jeg i al fald bruge. Jeg ved meget lidt om svampene. Jeg vil aldrig skulle bruge et svar til at afgøre om mine fund er spiselige, for hvad det angår holder jeg mig til dem man kan købe i et supermarked. Jeg er bare nysgerrig på hvad der gror rundt omkring, og om muligt, indberette det.

I forstørrelse på mobilen er ringen godt nok stribet/plisseret, ikke glat, men uploadet hertil bliver forstørrelsen så ulden at man ikke kan se de fine riller.

Vedr. den sidste (eller de sidste 2) tænkte jeg godt nok på hvordan man lige håndterer det med optællingen, når svampe varierer så meget efter alder, vejr, m.m. at der kan være tvivl om at alle er samme art, selvom de - som her - står indenfor en lille radius (3 meter). Det må jeg lige finde ud af!

Mvh. Susanne

Er dette Rødmende Fluesvamp? (Hej Kim! Tak for svaret, og jo det kan jeg i al fald bruge. Jeg ved meget lidt om svampene. Jeg vil )
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator