Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Hvilken svamp med meget mørk hat ? (Læst 218 gange) Postet d. 03-10-18 kl. 17:07
Klosterskov (Køge) 02.10.18. I skovbunden under gran. Hat ca. 4 cm bred ved randen. Helt glat, lidt fedtet.

Hvilken svamp med meget mørk hat ? (Klosterskov (Køge) 02.10.18. I skovbunden under gran. Hat ca. 4 cm bred ved randen. Helt glat, lidt )
Foto: gerner
Klik på billedet for original størrelse (876 x 650)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 03-10-18 kl. 17:09. Emne: Hvilken svamp med meget mørk hat ?
Lameller kridhvide, meget tætte. Stok en anelse kølleformet. Ca. 8 mm foroven, ca. 10 mm forneden. Ca. 5 cm høj. Ingen lugt af betydning.

Hvilken svamp med meget mørk hat ? (Lameller kridhvide, meget tætte. Stok en anelse kølleformet. Ca. 8 mm foroven, ca. 10 mm forneden. C)
Foto: gerner
Klik på billedet for original størrelse (812 x 650)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#2 Svar postet d. 03-10-18 kl. 17:47. Emne: Hvilken svamp med meget mørk hat ?
Den ser ud til at have frie lameller, så en Skærmhat, nok Sodfarvet S. Vokser på ved.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#3 Kommentar postet d. 03-10-18 kl. 18:30. Emne: Hvilken svamp med meget mørk hat ?
Tak, Ole, som nævnt voksede den i skovbunden under gran. Jeg er 99,9 % sikker på, at den ikke voksede på ved , men helt afvise det kan jeg ikke. Men det er jo heller ikke almindeligt, at den sodfarvede vokser på nål, så hvis det er den, er det jo lidt af en sjældenhed Men derfor kan du jo godt have ret

Besvar | Kommentér

Morten Strandberg

Svaraktivitet:

(120)
#4 Svar postet d. 03-10-18 kl. 18:37. Emne: Hvilken svamp med meget mørk hat ?
Skærmhat. Med det udseende og sandsynligvis på nåletræ er plantage-skærmhat en mulighed. Der er en del arter omkring sodfarvet skærmhat, som gør bestemmelse alene på baggrund af makroskopiske karakter usikker

mvh

Morten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#5 Svar postet d. 03-10-18 kl. 21:31. Emne: Hvilken svamp med meget mørk hat ?
I svampenøgler angives den fra både løv og nål.

Ole

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#6 Kommentar postet d. 03-10-18 kl. 21:57. Emne: Hvilken svamp med meget mørk hat ?
Ja, Ole, i "Danmarks Svampe" står der "sjældent på nål", så ud fra den betragtning, kunne det godt være den sodfarvede. Men jeg kan huske fra mine første svampespørgsmål for mange år siden, at man kun kunne få den bestemt som sodfarvet, hvis den voksede på løvtræ - ellers skulle der mikroskopi til.

Så i dette tilfælde vil jeg undlade at ob se den - medmindre nogen vil mene, at det kan gøres sikkert.

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#7 Kommentar postet d. 03-10-18 kl. 22:31. Emne: Hvilken svamp med meget mørk hat ?
Jeg tror også mest på den sodfarvede, men ville nu ikke obse den som mere end sp. Der skal ikke meget ved-materiale i jorden for at Sodfarvet skærmhat kan gro; en lille håndfuld flis kan gøre det. Jeg fandt denne sodfarvede i sandjord midt i et brandbælte for nogle år siden, uden at kunne finde ved. - se linket HER

mvh Niels.

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#8 Svar postet d. 03-10-18 kl. 22:31. Emne: Hvilken svamp med meget mørk hat ?
Den kan desværre kun gøres sikker med mikroskopi på nåletræ

Jette

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#9 Kommentar postet d. 04-10-18 kl. 11:24. Emne: Hvilken svamp med meget mørk hat ?
Tak for alle indlæggene

Jeg giver jer alle et grønt flag, så tråden kan betragtes som lukket.

Gerner

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator