Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. oktober 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Inger Lund
Harlekin (Læst 143 gange) Postet d. 10-10-18 kl. 16:18
Så skal jeg ellers nok love for, at Harlekin-mariehønen har slået igennem. Tidligere år har jeg fundet enkelteksemplarer, men i dag sværmede de i hundredvis ved de solbeskinnede vægge på mit hus. Der var ganske få 7-plettede og 10-20 2-plettede også, men Harlekinerne er overalt.

Har jeg ret i bestemmelsen af varianterne på collagen? Og dilemmaet er så nu, om der kan/skal gøres noget, eller om det løb er kørt?

Inger

Harlekin (Så skal jeg ellers nok love for, at Harlekin-mariehønen har slået igennem. Tidligere år har jeg fund)
Inger Lund har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 500)
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(815)
#1 Svar postet d. 11-10-18 kl. 20:19. Emne: Harlekin
Hej Inger.

Det er godt nok en flot collage med vel hele spektrummet af Harlekin-variationen.

Der er lige stinker-arten Tiplettet mariehøne i spil....den er let at bestemme på meget mindre størrelse ift Harlekin, men det fremgår jo ikke godt fotos. Ergo - hvis de altså var store så ja

mvh Morten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Poulsen

Svaraktivitet:

(346)
#2 Svar postet d. 11-10-18 kl. 23:15. Emne: Harlekin
Hej Inger og Morten

Jeg vil mene de alle er Harlekinmariehøns. Det er ikke kun på størrelsen man kan skelne den Tiplettede fra Harlekin. Prøv at se den illustrative collage her: - se linket HER.

Venlig hilsen

Erik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#3 Kommentar postet d. 12-10-18 kl. 16:06. Emne: Harlekin
Hej Morten.

Tak for rosen. Jeg har udelukkende valgt de dyr, der har brune ben, men jeg er ret sikker på, at der ikke var 10-plettede iblandt overhovedet. De eneste to andre arter var de 7-plettede og de 2-plettede.

Inger

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#4 Kommentar postet d. 12-10-18 kl. 16:11. Emne: Harlekin
Hej Erik

Tak for bekræftelsen og det meget overbevisende link. Jeg har lige kontrolleret alle mine billeder for bare den ene karakter, at pletterne øverst midt på er trukket frem. Og de er alle helt ens og altså Harlekiner.

Inger

Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#5 Kommentar postet d. 12-10-18 kl. 16:18. Emne: Harlekin
Det var dog imponerende Inger

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#6 Kommentar postet d. 12-10-18 kl. 16:36. Emne: Harlekin
Tak - jeg var også lidt imponeret over mængden, og lidt ked af det også. Og disse dyr var jo kun nogle af dem, jeg kunne nå fra jorden.

Inger

Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#7 Kommentar postet d. 12-10-18 kl. 19:45. Emne: Harlekin
Hvorfor lidt ked af det Inger??

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#8 Kommentar postet d. 12-10-18 kl. 20:23. Emne: Harlekin
Fordi Harlekin-mariehønen er en invasiv art, som på længere sigt kan udrydde vores hjemmehørende arter. Det synes jeg er meget trist.

Inger

Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#9 Kommentar postet d. 13-10-18 kl. 10:05. Emne: Harlekin
Så forstår jeg meget bedre Det var jeg slet ikke klar over. Så lærte jeg også noget i din tråd

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator