Navn |
Forum -> Biller
-> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde
|
 Inger Lund
|
Harlekin (Læst 186 gange) Postet d. 10-10-18 kl. 16:18
|
Så skal jeg ellers nok love for, at Harlekin-mariehønen har slået igennem. Tidligere år har jeg fundet enkelteksemplarer, men i dag sværmede de i hundredvis ved de solbeskinnede vægge på mit hus. Der var ganske få 7-plettede og 10-20 2-plettede også, men Harlekinerne er overalt.
Har jeg ret i bestemmelsen af varianterne på collagen? Og dilemmaet er så nu, om der kan/skal gøres noget, eller om det løb er kørt?
Inger
 Inger Lund har vedhæftet dette billede Klik på billedet for original størrelse (800 x 500)
|
Besvar | Kommentér
|
 Morten Kofoed-Hansen
|
#1 Svar postet d. 11-10-18 kl. 20:19. Emne: Harlekin
|
Hej Inger.
Det er godt nok en flot collage med vel hele spektrummet af Harlekin-variationen.
Der er lige stinker-arten Tiplettet mariehøne i spil....den er let at bestemme på meget mindre størrelse ift Harlekin, men det fremgår jo ikke godt fotos. Ergo - hvis de altså var store så ja
mvh Morten
[Accepteret svar]
|
Besvar | Kommentér
|
 Erik Poulsen
|
#2 Svar postet d. 11-10-18 kl. 23:15. Emne: Harlekin
|
Hej Inger og Morten
Jeg vil mene de alle er Harlekinmariehøns. Det er ikke kun på størrelsen man kan skelne den Tiplettede fra Harlekin. Prøv at se den illustrative collage her: - se linket HER.
Venlig hilsen
Erik
[Accepteret svar]
|
Besvar | Kommentér
|
 Inger Lund
|
#3 Kommentar postet d. 12-10-18 kl. 16:06. Emne: Harlekin
|
Hej Morten.
Tak for rosen. Jeg har udelukkende valgt de dyr, der har brune ben, men jeg er ret sikker på, at der ikke var 10-plettede iblandt overhovedet. De eneste to andre arter var de 7-plettede og de 2-plettede.
Inger
|
Besvar | Kommentér
|
 Inger Lund
|
#4 Kommentar postet d. 12-10-18 kl. 16:11. Emne: Harlekin
|
Hej Erik
Tak for bekræftelsen og det meget overbevisende link. Jeg har lige kontrolleret alle mine billeder for bare den ene karakter, at pletterne øverst midt på er trukket frem. Og de er alle helt ens og altså Harlekiner.
Inger
|
Besvar | Kommentér
|
 Birgit Knudsen
|
#5 Kommentar postet d. 12-10-18 kl. 16:18. Emne: Harlekin
|
Det var dog imponerende Inger 
|
Besvar | Kommentér
|
 Inger Lund
|
#6 Kommentar postet d. 12-10-18 kl. 16:36. Emne: Harlekin
|
Tak - jeg var også lidt imponeret over mængden, og lidt ked af det også. Og disse dyr var jo kun nogle af dem, jeg kunne nå fra jorden.
Inger
|
Besvar | Kommentér
|
 Birgit Knudsen
|
#7 Kommentar postet d. 12-10-18 kl. 19:45. Emne: Harlekin
|
Hvorfor lidt ked af det Inger??
|
Besvar | Kommentér
|
 Inger Lund
|
#8 Kommentar postet d. 12-10-18 kl. 20:23. Emne: Harlekin
|
Fordi Harlekin-mariehønen er en invasiv art, som på længere sigt kan udrydde vores hjemmehørende arter. Det synes jeg er meget trist.
Inger
|
Besvar | Kommentér
|
 Birgit Knudsen
|
#9 Kommentar postet d. 13-10-18 kl. 10:05. Emne: Harlekin
|
Så forstår jeg meget bedre Det var jeg slet ikke klar over. Så lærte jeg også noget i din tråd 
|
Besvar | Kommentér
|
|