Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. oktober 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kristoffer Hansen
Gulerodskalkløber? (Læst 86 gange) Postet d. 10-10-18 kl. 21:23
Denne er fundet ved Østerø Sø, Nyborg 6/10 2018. På foto på mm-papir har jeg målt den til 8,8 mm. De brede og lange vingedækker (jeg får 2,83 gange pronotums længde) kombineret med manglen på metalglans på vingedækkerne, randet bagrand på pronotum og tæt punktur mod bagranden og størrelsen gør, at jeg lander på Ophonus puncticeps. Men så jeg læser mig til, at arterne i slægten er meget ens, så kan denne bestemmes sikkert?

- se linket HER

Gulerodskalkløber? (Denne er fundet ved Østerø Sø, Nyborg 6/10 2018. På foto på mm-papir har jeg målt den til 8,8 mm. De)
Foto: Kristoffer Hansen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(815)
#1 Svar postet d. 11-10-18 kl. 20:08. Emne: Gulerodskalkløber?
Hej, ifølge jan Pedersen kan de ikke adskilles uden genitalcheck, så en øv-slægt....

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Kristoffer Hansen
#2 Kommentar postet d. 12-10-18 kl. 06:52. Emne: Gulerodskalkløber?
Tak for svar, Morten

Ja, det er øv - eller en udfordring om man vil. Jeg har desværre ikke længere dyret. Så Danmarks Fauna har været rigeligt optimistiske, da de lavede nøglen. Gælder det for alle arter i slægten, at de ikke kan bestemmes uden genitalpræparation? Når jeg kigger billeder af arterne er der nogle, der umiddelbart skiller sig. Spørgsmålet er om vi kan snævre mit eksemplar ind til at omfatte et antal arter? Jeg lader lige tråden stå åben lidt endnu.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator