Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. oktober 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kjeld Brem
Hvorfor er dyret blevet omdøbt til Brungul bladmåler ?? (Læst 119 gange) Postet d. 11-10-18 kl. 20:20
... når Brun Rosenmåler matcher meget bedre (Earophila badiata )

Har nogen en rigtig god forklaring på det. Ellers omdøber jeg den igen i "bogen".

Kolliderer Brun rosenmåler da med noget meget vigtigt andet?

hilsen Kjeld

Hvorfor er dyret blevet omdøbt til Brungul bladmåler ?? (... når Brun Rosenmåler matcher meget bedre (Earophila badiata )

Har nogen en rigtig god forklari)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#1 Kommentar postet d. 11-10-18 kl. 22:12. Emne: Hvorfor er dyret blevet omdøbt til Brungul bladmåler ??
Så er det sidste chance for et svar i dag, for nu går jeg i seng ... 3-2-1 - NU!

Besvar | Kommentér

Erik Steen Larsen
#2 Kommentar postet d. 11-10-18 kl. 22:48. Emne: Hvorfor er dyret blevet omdøbt til Brungul bladmåler ??
Badiata er badiata...

Besvar | Kommentér

Karsten Schnack

Svaraktivitet:

(3137)
#3 Svar postet d. 11-10-18 kl. 22:54. Emne: Hvorfor er dyret blevet omdøbt til Brungul bladmåler ??
Arten er ikke blevet omdøbt til ´brungul bladmåler´. Det var dens eneste danske navn (brugt af Michael Schrøder i hans ´Danske Storsommerfugle. Målere´ og af Henrik Enghoff i hans danske oversættelse af Michael Chinery´s ´Vesteuropas insekter´). Morten Top-Jensen og Michael Fibiger publicerede så i ´Danmarks sommerfugle´ snesevis af danske synonymer, heriblandt ´brun rosenmåler´ for A. badiata. Den anden danske art i slægten, rosen-bladmåler (A. derivata) kaldte de ´rosenmåler´. - Og sådan kan man blive ved

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#4 Kommentar postet d. 12-10-18 kl. 05:42. Emne: Hvorfor er dyret blevet omdøbt til Brungul bladmåler ??
Jeg siger tak for svaret

- men spørg lige igen: Er Morten Tops navn så egentlig ikke bedre? - Det signalerer arten tydeligere, i mine øjne.

En bladmåler signalerer i mine øjne en art, der kan forekomme på "flere blade" (foderplanter). Hvorimod rosenmåler siger planten tydeligt. Den findes (jo) kun på rose.

I øvrigt virker den ikke brungul på et væld af fotos på nettet, snarere blot brun med tendens til blåstik - det kan selvfølgelig være pga billedernes "kvalitet", men det er nu underligt, at det så går igen på stort set samtlige fotos ??

Det kan jeg så ikke redegøre for, selv, da jeg kun har mødt den en gang - og kun har fotos tilbage - men de er taget med flash på et tidspunkt, hvor jeg ikke var opmærksom på, hvor gule mine fotos blev med flash

hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator