Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Galler og miner -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gunnar Knudsen
Rust på Snerle-Pileurt (Fallopia convolvulus) (Læst 113 gange) Postet d. 12-10-18 kl. 20:33
Hej.

I dag er jeg stødt på en Snerle-Pileurt (Fallopia convolvulus) med rust på blade og frø, i Gærup Skov ved Faaborg på Sydfyn. Har søgt på nettet og efterfølgende i "British Rust Fungi" (Wilson, Henderson)1966, "Microfungi on Land Plants" (Ellis) 1985.

Som jeg ser det, må det være "Puccinia polygoni-amphibii var. convolvuli". Kan det godkendes eller er der andre muligheder som jeg har overset?

Mvh. Gunnar

Rust på Snerle-Pileurt (Fallopia convolvulus) (Hej.
I dag er jeg stødt på en Snerle-Pileurt (Fallopia convolvulus)  med rust på blade og frø, i Gæ)
Foto: Billede af bladunderside
Klik på billedet for original størrelse (1050 x 699)
Besvar | Kommentér

Gunnar Knudsen
#1 Kommentar postet d. 12-10-18 kl. 20:34. Emne: Rust på Snerle-Pileurt (Fallopia convolvulus)
- billede af bladoverside.

Rust på Snerle-Pileurt (Fallopia convolvulus) (- billede af bladoverside.)
Foto: billede af bladoverside
Klik på billedet for original størrelse (1050 x 663)
Besvar | Kommentér

Gunnar Knudsen
#2 Kommentar postet d. 12-10-18 kl. 20:35. Emne: Rust på Snerle-Pileurt (Fallopia convolvulus)
- frøkapsel med rust.

Rust på Snerle-Pileurt (Fallopia convolvulus) (- frøkapsel med rust.)
Foto: frøkapsel med rust
Klik på billedet for original størrelse (1050 x 710)
Besvar | Kommentér

Gunnar Knudsen
#3 Kommentar postet d. 12-10-18 kl. 20:45. Emne: Rust på Snerle-Pileurt (Fallopia convolvulus)
- og lige et sidste billede!

Rust på Snerle-Pileurt (Fallopia convolvulus) (- og lige et sidste billede!)
Foto: Gunnar Knudsen
Klik på billedet for original størrelse (743 x 950)
Besvar | Kommentér

Jørgen Christiansen
#4 Kommentar postet d. 12-10-18 kl. 22:27. Emne: Rust på Snerle-Pileurt (Fallopia convolvulus)
Frugterne ligner Vinget Pileurt.

Jørgen

Besvar | Kommentér

Gunnar Knudsen
#5 Kommentar postet d. 13-10-18 kl. 16:42. Emne: Rust på Snerle-Pileurt (Fallopia convolvulus)
Hej Jørgen

Ups! - det er en fejlbestemmelse fra min side. Mange tak for rettelsen, Vinge-Pileurt (Fallopia dumetorum) ser mere rigtig ud.

Mvh. Gunnar

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator