Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Snegle og andre bløddyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Martin Bjerg
Hvilken solsnegl? (Læst 377 gange) Postet d. 13-10-18 kl. 11:15
Er endt på C. unifasciata men er kommet i tvil med C. gigaxii. Eller måske rækker mine sneglefærdigheder ikke engang til solsnegl?

Hvilken solsnegl? (Er endt på C. unifasciata men er kommet i tvil med C. gigaxii. Eller måske rækker mine sneglefærdigh)
Foto: Martin Bjerg
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 733)
Besvar | Kommentér

Werner Meng

Svaraktivitet:

(527)
#1 Svar postet d. 13-10-18 kl. 11:50. Emne: Hvilken solsnegl?
Det er Candidula intersecta

M.v.h. Werner

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#2 Kommentar postet d. 13-10-18 kl. 14:49. Emne: Hvilken solsnegl?
Takker. Syntes bare den var så mørk i forhold til de "normale". Nogle var endda en del mere sorte end de her.

Besvar | Kommentér

Werner Meng
#3 Kommentar postet d. 13-10-18 kl. 15:19. Emne: Hvilken solsnegl?
C. unifasciata er helt lys med en markant mørk bånd på oversiden og nogle mindre tydelige eller pletter på undesiden og så har den en kraftig indre læbe ved skalmundingen.

C. gigaxii har en meget smal indre navle er større og mere flad end C. intersecta og er sandfarvet med svag farvede bånd. Vindingerne bliver hurtigt større hen mod skalåbningen. Så de adskiller sig ret så tydeligt fra C. intersecta.

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#4 Kommentar postet d. 13-10-18 kl. 15:21. Emne: Hvilken solsnegl?
Takker igen. Godt at der er nogle der ved, hvad de snakker om .... og ikke bare gætter som mig.

Besvar | Kommentér

Kåre Fog

Svaraktivitet:

(195)
#5 Svar postet d. 07-11-18 kl. 15:03. Emne: Hvilken solsnegl?
Her er jeg vist uenig. Jeg tror ikke rigtig på intersecta. Det skyldes bl.a., at den ser ud til at have en vinrød farve inden for skalmundingen. Hvis det holder stik, så er det snarere Cernuella cisalpina.

Hvis vi skal komme arten nærmere, så er det meget væesntligt at vide, hvor dyret er fundet.

Besvar | Kommentér

Werner Meng
#6 Kommentar postet d. 07-11-18 kl. 15:57. Emne: Hvilken solsnegl?
Skulle C. cisalpina ikke have en rød indre læbe?

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#7 Kommentar postet d. 07-11-18 kl. 15:59. Emne: Hvilken solsnegl?
Hundested. I en rabat v en børnehave. På sand.

Besvar | Kommentér

Kåre Fog

Svaraktivitet:

(195)
#8 Svar postet d. 07-11-18 kl. 17:55. Emne: Hvilken solsnegl?
Skallen er jo synligt rød på indersiden af mundingen. Der er ikke nogen særlig tydelig læbe, men måske er dyret lige knap voksent. Jeg tror ikke intersecta nogensinde har bare den smule rødt, som vi ser her.

Desuden er sidste vinding så vidt jeg kan se fuldstændig afrundet, uden den mindste antydning af køl. Det peger mere i retning af en Cernuella end af en Candidula.

Cisalpina er jo fundet i grusgrave i Københavns-området. Det kan vel godt tænkes, at den med sand fra en grusgrav er blevet slæbt til Hundested.

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#9 Kommentar postet d. 07-11-18 kl. 18:11. Emne: Hvilken solsnegl?
Jeg kan sagtens finde detailfotos, hvis der er noget I vil se tættere på.... eller hente nye eksemplare, da der var rigtig mange af dem. Området er noget gammelt grus/ sandoverdrev.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator