Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. november 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Martin Bjerg
Hvilken bi? (Læst 90 gange) Postet d. 13-10-18 kl. 11:16
Fra sidste uge ved Klintebakke ved Lynæs og på en anden nærliggende lokalitet. Lynæs midt og venstre.

Hvilken bi? (Fra sidste uge ved Klintebakke ved Lynæs og på en anden nærliggende lokalitet. Lynæs midt og venstre)
Foto: Martin Bjerg
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 257)
Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn

Svaraktivitet:

(828)
#1 Svar postet d. 13-10-18 kl. 18:21. Emne: Hvilken bi?
Hej Martin,

Jeg tror mest på Lassioglossum xanthopum, da jeg mener at kunne se de hvide bånd på thorax starte ved begyndelsen af tergits. Risikoen for fejltagelse ved Halictus rubicundus, hvor de hvide bånd afslutter/på bagkanten af tergits. Flyvetiden oktober for begge køn passer godt nok bedst på sidstnævnte, da Lassioglossum hunnen teoretisk slutter september. Alligevel L. xanthopum bliver mit valg. Prøv at kig lidt på dem. Billederne må være af begge køn, han på det første. Ref - se linket HER .

Mvh Bjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#2 Kommentar postet d. 14-10-18 kl. 08:34. Emne: Hvilken bi?
Hej Bjørn.

Tak for kigget.

Båndene på dyret (vist faktisk to forskellige dyr) fra Klintebakke ved Lynæs starter klart ved begyndelsen af tergits, altså Lassioglossum xanthopum. Jeg er mere i tvivl om dyret fra den nærliggende lokalitet ved Hundested. Men vist også hvid fra begyndelsen af tergits. Har lige forstørret lidt. Klik op. Lynæs højre og Hundested venstre.

Hvilken bi? (Hej Bjørn.
Tak for kigget.
Båndene på dyret (vist faktisk to forskellige dyr) fra Klintebakke ved )
Foto: Martin Bjerg
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 765)
Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#3 Kommentar postet d. 14-10-18 kl. 23:10. Emne: Hvilken bi?
Jeg er enig i at alle er Lasioglossum. - Men blander du ikke lidt rundt på individerne? I øverste række siger du: Midt og venstre Lynæs - højre anden lokalitet. I nederste række siger du højre Lynæs. Men det øverste individ til højre i nederste række er lig med højre dyr i første række, og det nederste til højre er hannen fra øverste række venstre billede. Så er alle i øverste række fra Lynæs? og er venstre i nederste række en ny (Hundested)?

Første dyr i øverste række og det dyr som går igen nederste række i bunden til højre er en han. Alle andre synes at være hunner.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#4 Kommentar postet d. 15-10-18 kl. 07:52. Emne: Hvilken bi?
Takker for Lasioglosum´merne. Jo jeg har rodet lidt rundt i billderne.

Alle dyrene i det originale spørgsmål er fra Lynæs; to forskellige eksemplarer. I de nye billeder er de to til venstre fra Hundested og de to til højre fra Lynæs.

Fandt forresten en anden tråd, hvor jeg tidligere havde spurgt om "samme" art. Fra Sølager midt mellem de to lokaliteter fa denne her gang. - se linket HER .

Jeg kan se at jeg har flere billeder liggende af lignende ubestemte dyr på harddisken blandt mine ret mange "Bi sp"-billeder. Kan være jeg skal lave lidt "Hvad er det for en?"-tråde til vinter.

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn

Svaraktivitet:

(828)
#5 Svar postet d. 15-10-18 kl. 08:59. Emne: Hvilken bi?

Ja, man kan hurtigt komme til at blande rundt. - Mht. linket er jeg helt enig med Line, at arten der er L. xanthopum uanset de mange pollen, da man kan se fødderne, som har samme farve som pollensamleren. - På Dyrene (hunnerne) i tråden her er hele bagbenet synligt, orangefarvet, så L. xanthopum. Hannen kunne man diskutere om kendetegn nok, men jeg ville give ham fordelen som familiemedlem og aktør på fundstedet. Jeg er heller ikke i tvivl om størrelsen.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator