Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. november 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Hvilken humlebi ? (Læst 147 gange) Postet d. 16-10-18 kl. 14:40
Draved Skov (Tønder) 11.10.18. På Knopurt. Almindelig mellemstor humle ,ed helt mørk bagkrop og brungul pels på forkroppen.

3 billeder.

Hvilken humlebi ? (Draved Skov (Tønder) 11.10.18. På Knopurt. Almindelig mellemstor humle ,ed helt mørk bagkrop og brun)
Foto: gerner
Klik på billedet for original størrelse (775 x 650)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 16-10-18 kl. 14:40. Emne: Hvilken humlebi ?
2

Hvilken humlebi ? (2)
Klik på billedet for original størrelse (776 x 650)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#2 Kommentar postet d. 16-10-18 kl. 14:41. Emne: Hvilken humlebi ?
3

Hvilken humlebi ? (3)
Klik på billedet for original størrelse (747 x 650)
Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn

Svaraktivitet:

(828)
#3 Svar postet d. 16-10-18 kl. 22:45. Emne: Hvilken humlebi ?

Hej Gerner,

Langt fra Køge til Tønder. - Det er en Moshumle han med stærke forhåbninger om et langt liv, sikkert motiveret af det gode vejr, men ikke meget hårlag tilbage. - Den flotte rødlige top på det gule bryst, som den er født med midt på sommeren, forsvinder ret hurtigt, og dyret afbleges gradvist i ensfarvede lyse, afblegede nuancer over hele kroppen. Den mørke krop er bare dyrets farve uden pels på. - Man kunne have den jyske Agerhumle i tankerne, men jeg er sikker på, at den i så afbleget form vil have en klar nuanceforskel mellem bryst og brystets sider til forskel.

Håber at det var en god forklaring.

Mvh Bjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#4 Kommentar postet d. 16-10-18 kl. 22:53. Emne: Hvilken humlebi ?
Tak Bjørn

Det var en vældig fin forklaring. Jeg gør jo ikke så meget i humlebier, men når jeg får held med fornuftige billeder, vil jeg da gerne have navnet, hvis muligt, så jeg er glad for dit svar

Moshumle er ikke en, jeg ser ret tit, men jeg havde dog en for en månedstid siden, som jeg fik navn på af Jens Chr. Schou, men den havde meget mere pels, og derfor forbandt jeg ikke lige den nye med den gamle.

Gerner

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(258)
#5 Svar postet d. 17-10-18 kl. 10:23. Emne: Hvilken humlebi ?
Jeg vil kalde den Agerhumle. Behåringen på brystet er af uens længde og ikke beeboppet som hos Moshumle.

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#6 Kommentar postet d. 17-10-18 kl. 22:51. Emne: Hvilken humlebi ?
Hej,

Ikke noget kabinetsspørgsmål fra mig, jeg kender kun perifert til "jysk" Agerhumle, og hvordan den måtte afbleges. Et som kunne tyde på A. er det sene tidspunkt på sæsonen, varme eller ej. Måske synes jeg ikke at plysning eller +/- sorte/mørke hår på bagkroppen for den sags skyld kan være en faktor i bestemmelsen her, da den har et stort hårtab både på bagkroppen, men også på brystets top. Kan være det er en fejl af mig at kalde den noget som helst i den tilstand. - Jeg havde nogle overvejelser på, at dyret synes at være for kort til, at jeg kalder det en han, men gik efter antennerne og lagde tanken bort igen.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#7 Kommentar postet d. 18-10-18 kl. 13:55. Emne: Hvilken humlebi ?
Tak for jeres indlæg. Da jeg fik billederne på skærmen, kunne jeg godt se nogle hår på bagkroppen, men jeg var ikke klar over, en humle kunne tabe så mange

Jeg opfatter Bjørns sidste indlæg sådan, at han ikke afviser Jens´ bestemmelse, men hellere vil afstå fra en sådan.

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#8 Kommentar postet d. 18-10-18 kl. 22:24. Emne: Hvilken humlebi ?

Hej igen,

Dyret kan jo ha´ haft problemer af den ene eller anden slags. Alligevel vil jeg gi´ Jens Christian ret i Agerhumle. Den har på sidste billede klart mørke hår i hårresterne på siderne af bagkroppen. Det ville Moshumle ikke have. Det er da et klinisk bevis. Bakkes også op af den sene adfærd.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#9 Kommentar postet d. 18-10-18 kl. 22:54. Emne: Hvilken humlebi ?
OK, fint, tak igen

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator