Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. november 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Hvilken fjottet udseende lille hveps? (Læst 112 gange) Postet d. 16-10-18 kl. 21:46
Denne blev set d.16.10.2018 i min have i Malling, hvor jeg rystede den ned fra en blodribs-busk. Den var vel 3, max. 4 mm lang, og den var meget rastløs, derfor ingen tilfredsstillende billeder. Men jeg sender dog 3 af slagsen. (På billedet her stikker den bagbenene lodret i vejret, vistnok for at pudse sine vinger.)

(fortsættes)

Hvilken fjottet udseende lille hveps? (Denne blev set d.16.10.2018 i min have i Malling, hvor jeg rystede den ned fra en blodribs-busk. Den)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1155 x 1395)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 16-10-18 kl. 21:47. Emne: Hvilken fjottet udseende lille hveps?
Lidt fra siden.

(fortsættes)

Hvilken fjottet udseende lille hveps? (Lidt fra siden.

(fortsættes))
Klik på billedet for original størrelse (1319 x 1703)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#2 Kommentar postet d. 16-10-18 kl. 21:53. Emne: Hvilken fjottet udseende lille hveps?
Sidste.

Jeg tænker noget hen i retning af Pteromalidae, men er iøvrigt helt og aldeles blank. Den eneste grund til, at jeg overhovedet vover at forsøge at få hjælp til ID her, er dyrets sært fjottede, skeløjede udseende med de hvide øjne i kontrast til det rødbrune hoved. Det forekom mig så tilpas mærkeligt, at jeg tænker, hvepsen muligvis kan være kendt af nogen??

Vh Elisabeth

Hvilken fjottet udseende lille hveps? (Sidste.

Jeg tænker noget hen i retning af Pteromalidae, men er iøvrigt helt og aldeles blank. Den)
Klik på billedet for original størrelse (939 x 1137)
Besvar | Kommentér

Jonas Lutz

Svaraktivitet:

(1208)
#3 Svar postet d. 16-10-18 kl. 23:04. Emne: Hvilken fjottet udseende lille hveps?
Ligner noget Encyrtidae - de er svære!!

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#4 Kommentar postet d. 17-10-18 kl. 14:54. Emne: Hvilken fjottet udseende lille hveps?
Hej Jonas,

Mange tak for dit svar. Ja, når jeg kigger på billeder af familien, kan jeg godt se, at det begynder at snerpe dérhenad, ihvertfald. Længere kommer jeg nok heller ikke, så, da mine billeder jo langtfra er optimale. (Men en spøjs hveps VAR det nu!) Jeg ved kun lidet om, hvad der gør en Encyrtida til en Encyrtida, så det er vel heller ikke forsvarligt bare at obse kræet under kategorien "Encyrtidae ubest." (den findes nemlig) - eller hvad siger du?

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator