Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Maarbjerg
Macro (Læst 954 gange) Postet d. 20-10-18 kl. 13:04
Jeg har bl.a. et coollpix 4500 kompaktkamera. Det er uovertruffent til macro, men har for få megapixels.

Kan nogen hjælpe med et godt råd til en afløser.

Krav: et kompaktkamera med særligtvægt på macro.

Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen

Svaraktivitet:

(9)
#1 Svar postet d. 20-10-18 kl. 13:24. Emne: Macro
Der er jo sket en del side coolpix 4500.. så næsten ethvert nyt kamera ville nok være bedre idet mindste med højere opløsning, et forslag kunne være Pentax WG-3 har indbygget macro lys og kan bruges under vand

Besvar | Kommentér

Jens Maarbjerg
#2 Kommentar postet d. 20-10-18 kl. 14:19. Emne: Macro
Jeg har prøvet Sony Cypershot DSC-RX100 III, som er fremragende, men jeg er ude efter et kamera, der f. eks. kan få en firkant på 3x4 cm til at fylde hele billedet.

Besvar | Kommentér

Lars Andersen

Svaraktivitet:

(9)
#3 Svar postet d. 25-10-18 kl. 09:54. Emne: Macro
Der findes ikke kompaktkameraer med telemakro, de er alle sammen med vidvinkelmakro.

Du skal bruge en Raynox forsats objektiv: - se linket HER

Macro (Der findes ikke kompaktkameraer med telemakro, de er alle sammen med vidvinkelmakro. 

Du skal bru)
Foto: Lars Andersen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 581)
Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen

Svaraktivitet:

(9)
#4 Svar postet d. 25-10-18 kl. 18:04. Emne: Macro
nah ja dog Nikons sindsyge P1000 kan man vel godt kalde telemakro..

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Andersen
#5 Kommentar postet d. 25-10-18 kl. 18:45. Emne: Macro
Frank, det nævnte kamera du nævner, savner jeg at høre om der er telemacro. telezoom ork ja.

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(15)
#6 Svar postet d. 25-10-18 kl. 22:43. Emne: Macro
"Der findes ikke kompaktkameraer med telemakro, de er alle sammen med vidvinkelmakro."

Man kan jo til hver en tid bruge kameraets zoomfunktion sammen med makroindstillingen.

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(9)
#7 Svar postet d. 31-10-18 kl. 11:50. Emne: Macro
Eva: Men i hvert fald de fleste kompaktkameraer kan ikke fokusere nær så tæt på med tele som men vidvinkel. Forskellen er så stor, at gengivelsesforholdet er bedst ved vidvinkel. På den måde har Lars ret. Jeg skal ikke kunne sige, om der er enkelte undtagelser.

Besvar | Kommentér

Jørgen Skantse
#8 Kommentar postet d. 31-10-18 kl. 20:10. Emne: Macro
Olympus TG5 var en mulighed.

Der er en gruppe her med billeder taget med det kamera og det ser da umiddelbart fint ud, og nogle af billederne er ret så tæt på.

- se linket HER

Mener også den har indbygget focus stacking.

Besvar | Kommentér

Lars Andersen

Svaraktivitet:

(9)
#9 Svar postet d. 01-11-18 kl. 08:07. Emne: Macro
Olympus TG5 er et udmærket alsidig kamera, men som andre kompakt kamera er der vidvinkelmakro til 10 x 14 cm. Den ønskede makro gælder fra 4 x 3 cm direkte.

Det findes indtil videre ikke hos kompaktkameraer uden man bruger en makro-forsats linse som Raynox.

Dette direkte makro ønske i 1 : 1 kan kun nås ved dslr og slt kameraer hvor man kan skifte objektiv.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator