Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Morten Jakobsen
Er det mose-mælkehatte? (Læst 141 gange) Postet d. 21-10-18 kl. 10:30
Disse (ref billeder) vælter frem i vores græsplæne og inden jeg kører dem over med bioplæneklipperen vil jeg lige sikre mig at de IKKE er spiselige og at jeg går glip af gratis mad fra moder natur? Naboen ligger meget lavt og har ofte haveoversvømmelser hvis pumpen ikke kører. Jeg har været rundt i appen og her på Forum og umiddelbart ender mit bedste bud på en mælkehat og nok mose-mælkehatten vil være mit bedste bud. Er der nogen som kan gøre mig klogere?

Er det mose-mælkehatte? (Disse (ref billeder) vælter frem i vores græsplæne og inden jeg kører dem over med bioplæneklipperen)
Morten Jakobsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Morten Jakobsen
#1 Kommentar postet d. 21-10-18 kl. 10:30. Emne: Er det mose-mælkehatte?
Lige et billede mere

Er det mose-mælkehatte? (Lige et billede mere)
Morten Jakobsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3174)
#2 Svar postet d. 21-10-18 kl. 10:38. Emne: Er det mose-mælkehatte?
Ingen Mælkehat, Køllestokket Honningsvamp.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten Jakobsen
#3 Kommentar postet d. 21-10-18 kl. 11:05. Emne: Er det mose-mælkehatte?
Tak for svar Ole. Altså nu har jeg jo beskedne 2 timers erfaring i svampeartsbestemmelse, så æder det meste råt - især når det kommer fra en erfaren herre som du - men hvor sikker er du i din sag?

Jeg synes at når jeg ser på de billeder af honningsvampen (dit foreslag) så fremstår hovedet/toppen meget mere afrundet, hvorimod dem jeg har i haven er mere paraplyagtige eller flade om man vil.

Det er ikke fordi jeg vil udfordre din viden, jeg har bare heller ikke plads til indlæggelse i kalenderen den næste måneds tid 😉

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#4 Kommentar postet d. 21-10-18 kl. 11:19. Emne: Er det mose-mælkehatte?
Rigtig mange svampe skifter form i løbet af deres udvikling, ofte fra mere eller mindre kugleformet til hvælvet, flad og evt. tragtformet. Så med tiden må man lære disse former at kende. Mælkehatte udskiller en oftest hvid væske, hvis man brækker lidt i lamellerne. Farven kan dog også være orange og hos en enkelt næsten klar. Honningsvampe sidder oftest i knipper på stubbe. Hvis man ikke ser stubben, er den så nedbrudt, at den befinder sig under jorden.

Foreningen til Svampekundskabens Fremme er værd at være medlem af. Den har mange ekskursioner, også for begyndere. Se svampe.dk

Ole

Besvar | Kommentér

Morten Jakobsen
#5 Kommentar postet d. 21-10-18 kl. 11:24. Emne: Er det mose-mælkehatte?
Tak igen Ole

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1832)
#6 Svar postet d. 21-10-18 kl. 14:26. Emne: Er det mose-mælkehatte?
enig i Køllestokket Honningsvamp

nogle spiser den (de friske frugtlegemer altså), andre kan ikke tåle den

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator