Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Troels Petersen
Hjælp til bestemmelse af svamp - farvetunge? (Læst 194 gange) Postet d. 22-10-18 kl. 10:10
Fundet på nordhavnstippen/Stubben i København, i fåreafgræsset område. Duft og smag ikke undersøgt.

Da min søn opdagede den, sagde han "Kom lige og se, far. Jeg har fundet en svamp eller en orm der er på vej op af jorden".

Jeg har forsøgt at finde den i Danmarks Svampe (Vesterholt), men forgæves.

Er det en art Farvetunge?

På forhånd tak.

Hjælp til bestemmelse af svamp - farvetunge? (Fundet på nordhavnstippen/Stubben i København, i fåreafgræsset område. Duft og smag ikke undersøgt. )
Troels Petersen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

kim fogt

Svaraktivitet:

(13)
#1 Svar postet d. 22-10-18 kl. 12:46. Emne: Hjælp til bestemmelse af svamp - farvetunge?
Det kunne umiddelbart være Lerfarvet køllesvamp, kriterierne passer meget godt, se link

- se linket HER

men vent lige med at taste den ind til en af de kloge hoveder har været forbi opslaget.

Venlig hilsen

Kim

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 24-10-18 kl. 07:08. Emne: Hjælp til bestemmelse af svamp - farvetunge?
Det er en af de to hvide, ugrenede køllesvampe, enten Hvid, eller Bugtet, har du nogle dimensioner på dem? Torbjørn

Du kan orientere dig i følgende bestemmelsesnøgle: - se linket HER Se nøglepunkt 35. Omtale af arterne med fotos og beskrivelser finder du på - se linket HER, - se linket HER (Hvid K.) og her - se linket HER (Bugtet K.) Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Troels Petersen
#3 Kommentar postet d. 24-10-18 kl. 20:20. Emne: Hjælp til bestemmelse af svamp - farvetunge?
Mange tak, Torbjørn.

Jeg har ingen mål/dimensioner (heller ikke på sporerne).

Ud fra den øvrige tekst i nøglepunktet og ud fra billederne, hælder jeg mest til Hvid Køllesvamp. Jeg må tage en med hjem til mikroskopet næste gang jeg birder på Stubben.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator