Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. november 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Larsen
Hvilken hveps? (Læst 224 gange) Postet d. 24-10-18 kl. 18:28
Jeg nåede at tænke både myre og flue, før jeg så, at det måtte være en hveps af en art. Nogen, der ved hvilken? Størrelsen var altså næsten i myrestørrelse, den bevægede sig meget roligt rundt.

Taget på Ærø 24-10-2018

Hvilken hveps? (Jeg nåede at tænke både myre og flue, før jeg så, at det måtte være en hveps af en art. Nogen, der v)
Foto: Michael Larsen
Klik på billedet for original størrelse (782 x 600)
Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#1 Kommentar postet d. 24-10-18 kl. 19:33. Emne: Hvilken hveps?
Her er den lidt tættere på:

Hvilken hveps? (Her er den lidt tættere på:)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 594)
Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#2 Kommentar postet d. 24-10-18 kl. 22:42. Emne: Hvilken hveps?
Og her et, hvor vingen er mere tydelig. Måske særlig interessant, da det ser ud til at afsløre et ret distinkt vingemærke?

Hvilken hveps? (Og her et, hvor vingen er mere tydelig. Måske særlig interessant, da det ser ud til at afsløre et re)
Klik på billedet for original størrelse (755 x 600)
Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#3 Kommentar postet d. 24-10-18 kl. 22:56. Emne: Hvilken hveps?
Endelig et, der er taget uden brug af blitz.

Hvilken hveps? (Endelig et, der er taget uden brug af blitz.)
Klik på billedet for original størrelse (681 x 600)
Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#4 Kommentar postet d. 25-10-18 kl. 03:03. Emne: Hvilken hveps?
Ved selv at lede fandt jeg frem til Aulacus striatus, som den ligner en del. En hel del faktisk. Tilmed de sorte vingemærker ser ud til at være identiske. Men der er også forskelle, som jeg ikke lige kan greje. Ikke mindst hovedet, som her er rødt, hvor det ellers (også i beskrivelser af arten) bør være sort.

Hvis det er den, er den fundet en enkelt gang før på Stevns. Men det kan jo være noget med lidt flere solskinstimer på Ærø

Besvar | Kommentér

Jesper Lund
#5 Kommentar postet d. 25-10-18 kl. 14:12. Emne: Hvilken hveps?
Aulacus striatus kan det ikke være, bl.a. læggebrodden er anderledes. Men hvad det så kan være, har jeg ingen idé om.

vh Jesper

Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#6 Kommentar postet d. 25-10-18 kl. 15:41. Emne: Hvilken hveps?
Sådan set enig, Jesper. Læggebrodden og ben bl.a.virker anderledes. Og det går igen på alle billeder, så der er ikke tale om noget optisk (vinkel etc.) Men det er lidt gådefuldt med mindre vi altså har en anden art, der ligner den usædvanligt meget. Jeg rodede lidt rundt på nogle internationale sider i nat, men jeg skal lige studere dem lidt nøjere, før jeg siger noget. Men ellers er der måske kloge hoveder her, der har en fornemmelse for, hvad vi er ude i?

Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#7 Kommentar postet d. 25-10-18 kl. 22:11. Emne: Hvilken hveps?
Jeg hørte en italiensk ekspert i Aulacidae, og han svarede, at kræet tilhører en anden hvepsefamilie: Braconidae. Underfamilien må være Dorcytinae: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Mathias Holm

Svaraktivitet:

(9)
#8 Svar postet d. 25-10-18 kl. 22:57. Emne: Hvilken hveps?
Hvad siger i til Mariehønesnyltehveps?

- se linket HER

Jeg havde lige selv en den anden dag .

Hvilken hveps? (Hvad siger i til Mariehønesnyltehveps?
https://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=43)
Mathias Holm har vedhæftet dette billede
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#9 Kommentar postet d. 26-10-18 kl. 01:38. Emne: Hvilken hveps?
Mange tak for tip, Simon Jeg sad selv og var begyndt at rode i Braconidae (efter en lang tur i Ichneumonidae), da jeg så, de forløsende ord var kommet fra Mathias. Og familien, du nævner, Braconidae var jo helt rigtig

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator