Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. november 2018

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Artikler -> Nyheder

Mathias Holm
Blomstertægen Dicyphus escalerae (Lindberg, 1934) - ny for DK (Læst 730 gange) Postet d. 24-10-18 kl. 22:43
Blomstertægen Dicyphus escalerae (Lindberg, 1934) - ny for DK (I forbindelse med en arbejdstur til Sjælland, blev det søndag eftermiddag (d 21/10) tid til lidt kra)
Foto: Mathias Holm
Klik på billedet for original størrelse (685 x 600)

I forbindelse med en arbejdstur til Sjælland, blev det søndag eftermiddag (d 21/10) tid til lidt kratlusk omkring det lejede sommerhus ved Stillinge Strand nordvest for Slagelse. Der blev rystet til lidt af hvert og blandt fangsterne var en Dicyphus-art, som forekom i flere eksemplarer på en maskeblomst op ad sommerhuset, og den skulle vise sig at være rigtig interessant.

Da jeg i dag kiggede nærmere på mine fotos af blomstertægen, kunne jeg nemlig ikke få den til at passe med nogle af de danske arter. Jeg gik derfor ind på miridae.dk og søgte på de Dicyphus-arter, som angives at være forventlige i Danmark. Her sprang Dicyphus escalerae med det samme i øjnene - den kortvingede form af arten lignede mit dyr på en prik!

Werner Meng kunne lidt senere på aftenen bekræfte min mistanke og oplyste yderligere at arten har været under udbredelse de sidste par år:

- se linket HER

Arten er især tilknyttet haveplanten Haveløvemund (Antirrhinum majus), men kan også findes på andre arter af slægten Antirrhinum. Den må helt sikkert kunne findes andre steder i landet, så hold øje med den!

For nærmere information om arten henvises til nedenstående link, hvor der et stykke nede på siden er en artsbeskrivelse.

- se linket HER

Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#1 Kommentar postet d. 24-10-18 kl. 22:57. Emne: Blomstertægen Dicyphus escalerae (Lindberg, 1934) - ny for DK
GOD obs.

Tillykke!

Mvh /LJ

Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#2 Kommentar postet d. 24-10-18 kl. 23:07. Emne: Blomstertægen Dicyphus escalerae (Lindberg, 1934) - ny for DK
Flot fund!

Tillykke!

Kommentér

Jens Søgaard Hansen
#3 Kommentar postet d. 25-10-18 kl. 14:09. Emne: Blomstertægen Dicyphus escalerae (Lindberg, 1934) - ny for DK
Hårdt! Stort tillykke med fundet og NFL´en Mathias

Mvh. Jens

Kommentér

Simon Haarder
#4 Kommentar postet d. 25-10-18 kl. 14:16. Emne: Blomstertægen Dicyphus escalerae (Lindberg, 1934) - ny for DK
Ka-pow!

Kommentér

Mathias Holm
#5 Kommentar postet d. 25-10-18 kl. 20:41. Emne: Blomstertægen Dicyphus escalerae (Lindberg, 1934) - ny for DK
Mange tak skal i have!

Mvh. Mathias

Kommentér

Martin Bjerg
#6 Kommentar postet d. 26-10-18 kl. 16:29. Emne: Blomstertægen Dicyphus escalerae (Lindberg, 1934) - ny for DK
Gik lige ud og rystede de 10 selvsåede løvemund i bedet ved min hoveddør i dag; resultat 4 imago og en del nymfer. De løber godt nok hurtigt. Pænt lille dyr når den er imago.

Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#7 Kommentar postet d. 26-10-18 kl. 20:37. Emne: Blomstertægen Dicyphus escalerae (Lindberg, 1934) - ny for DK
FEEEEEEEEEDT!!!!! Tillykke igen, Mathias, så skal der rystes løvemund.

mvh Morten

Kommentér

Martin Bjerg
#8 Kommentar postet d. 26-10-18 kl. 20:41. Emne: Blomstertægen Dicyphus escalerae (Lindberg, 1934) - ny for DK
Ja havde glemt tillykke til Mathias. Ret sjovt lige at gå to meter udenfor hoveddøren efter at have læst artiklen og finde den.

Kommentér

Mathias Holm
#9 Kommentar postet d. 26-10-18 kl. 22:44. Emne: Blomstertægen Dicyphus escalerae (Lindberg, 1934) - ny for DK
Mange tak, Morten og Martin!

Spændende med dit fund, Martin. Der gik ikke lang tid før den blev fundet andetsteds!

Mvh. Mathias

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator