Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mathias Hass
randbæltet hjelmhat? (Læst 374 gange) Postet d. 30-10-18 kl. 14:49
Der blev jeg lige lidt forskrækket...Var godt igang med at plukke foranderlige skælhatte på en bøgestub, og så stødte jeg på dem her lige ved siden af på samme stub, som så lidt anderledes ud ... er det randbæltet hjelmhat?

De manglde de bruneskæl på stokken og havde en fedtet hat, svagere lugt end foranderlige skælhatte.

randbæltet hjelmhat? (Der blev jeg lige lidt forskrækket...Var godt igang med at plukke foranderlige skælhatte på en bøges)
Mathias Hass har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#1 Kommentar postet d. 30-10-18 kl. 14:50. Emne: randbæltet hjelmhat?
2

randbæltet hjelmhat? (2)
Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#2 Kommentar postet d. 30-10-18 kl. 14:51. Emne: randbæltet hjelmhat?
3

randbæltet hjelmhat? (3)
Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#3 Kommentar postet d. 30-10-18 kl. 14:53. Emne: randbæltet hjelmhat?
4

randbæltet hjelmhat? (4)
Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#4 Kommentar postet d. 30-10-18 kl. 14:55. Emne: randbæltet hjelmhat?
5. Og her er de foranderlige skælhatte (håber jeg) på samme stub. Jeg må vist kigge dem meget nøje igennem inden de ryger i panden.

randbæltet hjelmhat? (5. Og her er de foranderlige skælhatte (håber jeg) på samme stub. Jeg må vist kigge dem meget nøje i)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#5 Svar postet d. 30-10-18 kl. 21:58. Emne: randbæltet hjelmhat?
Jeg vil nu mene at alle er Foranderlig Skælhat - den er jo netop foranderlig. Men samtidig, ved enhver tvivl skal de IKKE med i gryden.

Ole

Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#6 Kommentar postet d. 30-10-18 kl. 22:43. Emne: randbæltet hjelmhat?
Jeg er nu ikke overbevist at det er foranderlige skælhatte (udover dem på sidste billede altså, og de er blevet spist...), jeg synes de andre passer meget godt på randbæltet hjelmhat (som jo også er lidt foranderlig), eller måske er det noget helt tredje...

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#7 Svar postet d. 30-10-18 kl. 22:57. Emne: randbæltet hjelmhat?
Randbæltet hjelmhat er sjælden på løvtræ. Jeg vil dog give dig medhold i, at den ligner den på en prik, så der er al mulig grund til at råbe ulv...

mvh Niels.

Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#8 Kommentar postet d. 30-10-18 kl. 23:07. Emne: randbæltet hjelmhat?
Det troede jeg også, at randbæltet hjelmhat var mest på nål. Men på svampeatlas ser de ud til at den klart mest er fundet på bøg ( - se linket HER ) ... selv mener jeg at have fundet den tre gange, engang på gran og to gange bøg, måske noget nordsjællandsk fænomen ?

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#9 Svar postet d. 30-10-18 kl. 23:23. Emne: randbæltet hjelmhat?
Tjah, under alle omstændigheder forekommer den på bøg, omend der er noget modstridende oplysninger om hvorvidt det er sjældent eller ofte. Imidlertid vil jeg holde på Hjelmhatten p.g.a. ringens udseende samt stokkens længdegående fibre.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator