Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lone schmidt
Nyt bridge kamera (Læst 2098 gange) Postet d. 01-11-18 kl. 08:09
Hejsa

Jeg søger gode råd og erfaringer med bridgekamera.

Jeg har det helt store spejlrefleks udstyr, men bruger for meget tid på at skifte linser. Fuglene er ofte væk når linsen er sat på kameraet...

Så jeg er på udkig efter et nyt kamera til fuglefotografering, et Bridgekamera med fast linse.

Jeg har set på Nikon p900 (står til lidt over 4000kr) som har en vild telezoom, men som har problemer med lys og en ret lille sensor. Der kommer en ny udgave p1000 som har en endnu bedre zoom men den har jeg kun læst om.

Ligeledes har jeg set på Sonys RX10 IV, som er noget dyrere, men som har bedre lys og sensor. Prisen er også derefter (over 12000kr).

Jeg er på udkig efter følgende: en god zoom, sensor og wifi og så selvfølgelig en pris der matcher kvaliteten. Og som sagt IKKE-spejlrefleks men et kompakt/bridge kamera.

God råd søges

Besvar | Kommentér

Peter Kristensen

Svaraktivitet:

(10)
#1 Svar postet d. 01-11-18 kl. 09:17. Emne: Nyt bridge kamera
Hej Lone

Du kan se en glad amatør på denne side. Søg evt. på flere indlæg på samme side. Han er ret glad for omtalte kamera.

- se linket HER

Mvh. Peter

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(15)
#2 Svar postet d. 01-11-18 kl. 09:46. Emne: Nyt bridge kamera
Jeg har aldrig hørt udtrykket bridgekamera, men hvis der menes såkaldte ultrazoom-kompaktkamera, så har jeg temmelig stor erfaring med dem, og også med spejlrefleks (Canon eos med 100-400 mm). Sådan ca 250000 billeder med hver kategori

Jeg har haft flere ultrazoomapparater, fra det første der kom med 12 gange optisk zoom, til det nuværende med 65 gange optisk zoom. (Canon SX60) Hvilket svarer til imponerende 1365 mm brændvidde.

Og lad mig sige en ting, og som ikke står til diskussion overhovedet, om nogen ville påstå andet:

Ultrazoom/kompaktkameraer dur bare ikke til fugle der bevæger sig, og fuglen skal sidde stille i temmelig lang tid for at man kan opnå fokus for at tage billedet

Årsagen er, at kompaktkameraer er for langsomme "på aftrækkeren". Inden man får fokuseret og apparatet besinder sig til at tage billedet, så er fuglen fløjet, og det tilskrives mere held, om det en enkelt gang lykkes at få et tåleligt billede af en flyvende fugl.

Og ligeledes nævner du omkring lysforholdene, ja lyskrævende er de, og jo mere zoom, des mindre blænde hvilket gør, at det også er et problem at opnå tílstrækkeligt hurtige lukkertider.

Nu skriver du, at årsagen er, at du ikke gider rende og skifte objektiv. Nu ved jeg ikke hvad grej du har, men så kunne en løsning måske være, som jeg bruger, et mellemstørrelse zoomobjektiv til fuglene m.m. Og så har jeg kompaktkameraet med til landskabs- og makro.

Bare lige for at vise hvad 65 x zoom kan, de to første billeder jeg tog med apparatet. Ubeskårede, uredigerede, blot sat en pil ved en lys plet på det øverste, den lyse plet er koen på det nederste, så ud fra den betragtning er der store muligheder, blot ikke til fuglefoto

Nyt bridge kamera (Jeg har aldrig hørt udtrykket bridgekamera, men hvis der menes såkaldte ultrazoom-kompaktkamera, så )
Eva Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Peter Kristensen

Svaraktivitet:

(10)
#3 Svar postet d. 01-11-18 kl. 14:07. Emne: Nyt bridge kamera
Ja, og der findes kun et bilmærke der du´r. Det er Ferrari. Porche, BMW og Mercedes er noget lort. Ironi eller sarkasme kan forekomme.

Mvh. Peter

Besvar | Kommentér

Kai Hultman

Svaraktivitet:

(3)
#4 Svar postet d. 02-11-18 kl. 23:30. Emne: Nyt bridge kamera
Canon kommer med et nyt Bridge PowerShot SX70 HS snart 21-1365mm og kan optage i raw. til ca 4500,-

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Lone schmidt
#5 Kommentar postet d. 03-11-18 kl. 14:38. Emne: Nyt bridge kamera
Tak for linket det kigger jeg nærmere på

Besvar | Kommentér

Lone schmidt
#6 Kommentar postet d. 03-11-18 kl. 14:41. Emne: Nyt bridge kamera
Eva: de kaldes også Bridgekamera og jeg er ret uenig i det du skriver....man kan nemlig sagtens fange fugle i bevægelse med disse kamera og få fantastiske billeder. Det har jeg efterhånden set mange eksempler på.

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#7 Kommentar postet d. 03-11-18 kl. 23:26. Emne: Nyt bridge kamera
Jamen det er helt ok, at du er uenig med mig, men prøv nu selv og forvent ingenting, for så bliver du skuffet

Besvar | Kommentér

Peter Kristensen

Svaraktivitet:

(10)
#8 Svar postet d. 04-11-18 kl. 09:12. Emne: Nyt bridge kamera
Hej Lone

Her er et link til en der bruger Sony RX10 til fuglefotografering. Døm selv, men når han kan, kan du også.

- se linket HER

Mvh. Peter

Besvar | Kommentér

Jørgen Skantse
#9 Kommentar postet d. 04-11-18 kl. 19:36. Emne: Nyt bridge kamera
Der bliver hele tiden udviklet noget nyt...

Det der afgør om man kan fokusere på noget som bevæger sig er om der er Phase detect focus eller kun kontrast fokus.

Tidligere var det kun spejlrefleks kameras som havde phase detect focus men det er begyndt at komme i spejlløse og bridge kameras også hvor det er bygget ind i sensoren.

Sony RX10 IV har phase detect focus og fungerer derfor ret så godt også til fugle der flyver.

- se linket HER

Uanset hvilket kamera så er det at fange fugle i flugten noget der kræver en del øvelse og lidt held, man skal jo kunne holde fuglen nogenlunde i midten af billedet.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator