Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. december 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Holmkvist
Fundet død forleden (Læst 174 gange) Postet d. 07-11-18 kl. 13:37
Jeg har fundet denne sommerfugl død i vindueskarm forleden - så jeg ved ikke, hvor "gammel" den er - Kan I hjælpe med identifikation?

Bemærk at den ligger på mm-papir - så er det enkelt at bedømme størrelsen.

Fundet død forleden (Jeg har fundet denne sommerfugl død i vindueskarm forleden - så jeg ved ikke, hvor "gammel" den er -)
Foto: Jens Holmkvist
Klik på billedet for original størrelse (800 x 566)
Besvar | Kommentér

Klaus Hermansen

Svaraktivitet:

(8001)
#1 Svar postet d. 07-11-18 kl. 14:28. Emne: Fundet død forleden
Det er Duponchelia fovealis - se linket HER

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Erik Steen Larsen

Svaraktivitet:

(3980)
#2 Svar postet d. 07-11-18 kl. 18:16. Emne: Fundet død forleden
Hej,

Jeg synes lige man skylder at bemærke, at fovealis ikke er nogen almindelig dansk art. Jeg kan umiddelbart finde 25 danske fund inden dit idag. Langt langt de fleste (om ikke alle) er fundet indendøre og antagelig klækket fra indkøbte potteplanter importeret sydfra. Afskårne blomster kan også huse en larve/puppe. Jeg havde selv en engang slæbt en hjem i en stor buket importerede solsikker.

Arten kan næppe overvintre i DK.

Men sjovt fund.

Mvh. Erik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#3 Kommentar postet d. 07-11-18 kl. 18:59. Emne: Fundet død forleden
Enig

Besvar | Kommentér

Jens Holmkvist
#4 Kommentar postet d. 09-11-18 kl. 11:02. Emne: Fundet død forleden
Tak til jer alle tre - og ikke mindst til Erik Steen Larsens uddybende redegørelse - Den er fundet i en vindueskarm med to potter med capsicum annum (spansk peber) - så den er givet vis klækket derfra.

Mange tak for opklaringen

Venlig hilsen

Jens Holmkvist

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator